פרק האומר – המשנה הראשונה
א. המשנה
- עיין במשנה הראשונה של הפרק. עמוד על:
- מבנה המשנה
- מיקומה בפרק וזיקתה למשניות הבאות (להרחבה – ר"ח אלבק עמ' 310, ד"ה הפרק השלישי)
- חשוב על הרקע הריאלי של המקרים (הערה – במהלך לימוד דיוני הראשונים, נבחין כי הם מציגים תפיסות שונות בעניין זה).
- השווה למשנה גיטין פ"ז מ"ג. עמוד על השווה והשונה.
ב. האומר לחבירו
- נסח ניסוח למדני את מעמדו של שליח כלפי משלחו. לאור זאת, נסח את דין המשנה.
- ראשונים דנו בחידוש שבדין המשנה:
- תד"ה האומר
- רמב"ן ד"ה והלך זה
- רשב"א ד"ה והלך וקדשה (שאלה למחשבה – מה מאפיין את המקרים בהם אומרים אפקעינהו, ובמה הם נבדלים מהמקרים כאן?)
ג. סוגיית הגמרא
- קידושין נח: "האומר לחבירו… ארעא דרבנן".
- עיין בתוספתא יבמות פ"ד ה"ד.
- עמוד על מבנה הסוגייה – על חלקיה השונים ועל הזיקה ביניהם. (מומלץ להיעזר ב"מעטה מחקרי" שהכין יכין אפשטיין).
- ירושלמי קידושין פ"א ה"א, ס"ג ע"ג, "האומר לחבירו… יעזוב".
- להרחבה – על השוואת נוסח הברייתא במקורות השונים, ראה תוספתא כפשוטה ליבמות עמ' 27 ד"ה מה שעשה עשוי.
- אפיין את השאלות שעמדו על סדר יומם של האמוראים.
- "מאי שנא התם" – אפיין את ההבדל בין שליח ובין חבר. ראה את היד רמה עמ' שמט-שנ.
- רבה בר חנה ורב – ראשונים מצטטים בשם ספר מתיבות נוסח אחר לסוגייה.
- ראה ספר מתיבות, מה' רב"מ לוין סימן כה, עמ' 39-38 ובעמ' 125 או באוצר הגאונים לקידושין, חלק התשובות סימנים שיז-שכה (עמ' 143-141).
- ספר מקח וממכר לרב האי גאון, שער לח, ד"ה וכל מי (מה' ליפקוביץ עמ שנג).
- תוספתא כפשוטה ליבמות עמ' 27 ד"ה ולהלן.
- רמב"ם הלכות מכירה פ"ז הל' י-יב ובמ"מ; אישות פ"ט הי"ז ובהג"מ ס"ק ו.
- להרחבה – רשב"א לב"ק קב: ד"ה ומסתברא (עמ' תקו-תקט); נתיבות המשפט סימן קפג ס"ק ד.
- להרחבה – יד רמה ד"ה הנותן מעות, עמ' שנב-שנו.
- להרחבה :
- שו"ת נודע ביהודה תניינא, אבן העזר, סימנים עא-עב.
- מומלץ לרפרף בספרו של א' שוחטמן, מעשה הבא בעבירה.