מראי מקומות
א. פתיחה
נפתח את לימודנו על שליחות בהתבוננות במשניות קידושין פרקים ב-ג. נשתדל לעמוד על המקום של שליחות בפרקים אלו, תוך קבלת פרספקטיבה מהשוואה למשנה מסכת גיטין. תשומת לבנו תהיה גם להופעת תנאים בשתי המסכתות.
- עיינו ברפרוף במשניות קידושין פרקים ב-ג:
- התרשמו מהמקרים של שליחות ותנאים. האם אתם מזהים מבנה של הפרקים?
- מה היקף מקרי השליחות ומה נושאי הדיון אודותם במשניות?
- עיינו ברפרוף במשניות של מסכת גיטין פרקים א-ג, ו-ז, והתרשמו מהמקרים של שליחות ותנאים.
- מה היקף המקרים של שליחות כאן?
- אילו קשיים מתעוררים במשניות גיטין עקב השימוש בשליחים?
- להקבלה בין המקרים בשתי המסכתות, עיינו בטבלה המשווה בהמשך הקובץ.
ב. סוגית הפתיחה בבלי מא.
- קידושין מא., "השתא בשלוחו מקדש… ארמלו".
- הערות על הסוגיה:
- מה הגמרא חושבת על השימוש בשליחות?
- "מצוה בו יותר מבשלוחו":
- באשה – ר"ן על הרי"ף טז, ב, "ואפילו הכי… מצותו".
- להרחבה – מרומי שדה ד"ה אמר רב יוסף (באתר הסוגיה יש קובץ של העמק שאלה סימן קסט, שם רבינו הנצי"ב מרחיב מאד בנדון)
- הכנות לשבת:
- שבת קיט. "רבי חנינא… קמיה".
- שו"ע או"ח רנ: א ובמ"ב ס"ק א.
- 'טב למיטב טו דו' –דברי הגרי"ד, "זה סיני" (מובא בהמשך הדף). מה דעתך על דבריו?
ג. פרקי מבוא לשליחות – בראשונה
- עיינו במשנה גיטין פ"ו משניות ה'-ו' (מצורף נוסח הדפוס). מהו החילוק בין בריא ובין שאר המוזכרים במשנה? עיינו בפירוש רש"י על המשניות (גיטין סה: וסו.). פירוש רש"י יוצא מדברי רב הונא בסו. "גיטו כמתנתו". מהי הגרסה של רב הונא במשנה?
- 'בריא – רצה לשחק בה' – להרחבה – עיינו בתוס' רע"א למשנה (סקירה רחבה בתוכ"פ עמ' 858-857).
- עיינו בנוסח כ"י קויפמן, כ"י פרמה וכ"י קיימברידג' למשניות אלו:
- עמדו על הנוסח השונה שם.
- להרחבה – עיינו בנוסח כתבי יד אלו למשנה טבול יום פ"ד מ"ה.
- לנוסח של קויפמן – מהו החילוק בין בריא ובין האחרים? מה אמרו בראשונה ומה נשתנה?
- מהו הנוסח המקורי ומהו הסבר התהליך שיצר את הנוסח החילופי?
- מה הסבר העמדה ההלכתית בכתבי היד? מה טיב הניסיון להגביל את השימוש בשליחות ולמה ההגבלה הזאת לא החזיקה מעמד?
ד. אסור לאדם שיקדש את בתו קטנה
- קידושין מא., "כשהיא נערה… אני רוצה", ובתד"ה אסור.
- להרחבה – על קידושי קטנה – הפרק גיל הנישואין בספרו של אברהם גרוסמן, חסידות ומורדות.