מראי מקומות
פתיחה לפרק המפקיד
א. פרשיות שומרים בתורה
שמות כ"ב, ו-יד.
עמוד על הנקודות הבאות:
- מיקום הפרשה בפרשת משפטים.
- סגנון הפרשה (בעצם – סגנון החלק הראשון של פרשת משפטים).
- היחס בין שתי הפרשיות הראשונות של שומרים (ו-ח; ט-יב) – עמוד על ההבדלים ביניהם.
יש בחז"ל ובפרשנים דעות שונות בהסבר היחס בין הפרשיות:
חז"ל
- מכילתא דר"י, פרשה ט"ו, "על כל דבר פשע… לכלים ובהמה" (מהדורת הורוביץ, עמ' 301).
- מכילתא דרשב"י, מה' אפשטיין-מלמד, שמות כ"ב, יד, "פרשה עליונה… ובושת".
- שבועות פ"ח מ"א.
- בבלי ב"מ צ"ד: "תנן התם ארבעה שומרים הם… לרבות שבויה" (עדיף עד "ותחתון מעליון").
- ירושלמי שבועות פ"ח ה"א, ל"ח ע"ב, "תני וגונב מבית האיש… פשעתי" (למעונין להרחיב – מומלץ לעיין בהמשך הירושלמי).
פרשני התורה
- פירוש הרשב"ם לשמות כ"ב, פסוקים ו-ח.
- פירוש הרמב"ן לשמות כ"ב, ו.
- עמוד על דחיית פירוש הרשב"ם ע"י חז"ל וכיצד מפרש הרשב"ם עצמו את "על חמור על שה על שלמה"?
- סיכום במבוא של ר"ח אלבק למסכת ב"מ עמ' 57 – 58.
ב. משניות פרק המפקיד
- מיקום הפרק במסכת – דיני שומרים במסכת מפוזרים בין פרקנו ובין פרק השואל. מדוע הופרדו הפרקים ומדוע מוקם פרק המפקיד כפרק שלישי?
- דיון המאירי בהקדמתו למסכת בבית הבחירה על מבנה המסכת.
- המבוא של ר"ח אלבק עמ' 59.
- המשנה הראשונה:
- מדוע פותחת המשנה את דיני שומרים בדין צדדי?
- מדוע יש אריכות וכפל לשון במשנה זו? עיין בהשלמות של ר"ח אלבק לב"מ עמ' 421 ד"ה למי משלם.
- דוד הנשקה טיפל ביסודיות בפרשנות התנאים לפרשיות שומרים ובפרשנות משנה זו. את עיקרי הדיסרטציה שלו הוא פרסם כמאמר "ארבעה שומרים הם?" בשנתון המשפט העברי, טז-יז, עמ' 145 – 218. הנוגע לנו נמצא שם בעמ' 145 – 171
מכאן נעבור ללמוד את היסוד שעליו מושתת העיקרון של דין המשנה, נושא הנדון בסוגיית הבבלי הראשונה ובירושלמי על אתר. מקורות בהמשך, בלי נדר.