מראי מקומות
א. הדרא ארעא והדרא פירי
1. בבא בתרא לג: "ההוא דאמר ליה לחבריה מאי בעית בהאי ארעא… שטרא לפירי לא עבדי אינשי".
2. עיינו בגמרא כט. "אלא אמר רבא שתא קמייתא מחיל… והדרי פירי".
- מה למדה הגמרא מהלכתו של רב נחמן ביחס ליסוד דין חג"ש?
3. אחוי שטרך – מה משמע מסוגייה זו ביחס ליסוד דין חג"ש? היזכרו בשיטת הרמב"ן מב..
4. שטרא לפירי לא עבדי אינשי – מהו הסבר יסוד האבחנה בין פירי וקרקע? תנו את הדעת ליסוד האבחנה – מדוע לא כותבים שטר לפירי בעוד שכותבים לקרקע?
ב. נסכא דרבי אבא
1. בבא בתרא לג:, "ההוא דאמר ליה לחבריה… ולתרתי שני ולפירי" (לד.).
2. תנו את הדעת על הדמיון במבנה הספרותי בין שתי היחידות בדף זה.
3. למה החוטף לא יכול לישבע שחטף את שלו?
- עיינו ברשב"ם ד"ה לישתבע.
- להרחבה – גישה שונה לחלוטין בראב"ן בחלק התשובות (בתחילת הספר) סימן כ"ז.
- עיינו בנוסחאות השונות של דברי רבי אמי (מצורף).
ג. משאיל"מ
- עיינו בבא מציעא צז. במשנה ובגמרא צז:, "שמעת מינה… מתוך שאינו יכול לישבע משלם". שימו לב באיזו שבועה מדובר בסוגייה, והאם יש מי שחולק.
- הדיון בסוגייתנו – באיזו שבועה מדובר, והאם יש חולק.
- שבועות מד: במשנה, "שכנגדו חשוד… רבי מאיר אומר יחלוקו". ובגמרא שם מז., "א"ל רבא לרב נחמן… מלמד שהשבועה חלה על שניהם" (מז:). בגמרא משמע שרב ושמואל חולקים על דינו של רבי אבא. האם זה כ"כ ברור? עיינו שם בסוף תד"ה מתוך, "אבל קצת קשה… וצ"ע" (מומלץ לעיין גם בהגהת הגר"א ס"ק א').
- שיטת רב נחמן – ב"ב לד. תד"ה וכל.
ד. מקור הדין
- הלימוד בסוגייה בשבועות מז. מ"שבועת ד' תהיה בין שניהם".
- ב"ב לד. תד"ה הוי, "ונראה לר"י דרבי אבא וכו'.
- שו"ע חו"מ סימן ע"ה בקצות החושן ס"ק יא.
ה. הבנת הדין
- האם הבנת הדין של רבי אבא קשורה בשאלת מקור הדין?
- עיינו שבועות מא. "מאי איכא בין דאורייתא לדרבנן… בדרבנן לא נחתינן לנכסיה". האם יש קשר בין נחתינן לנכסיה לבין דין משאיל"מ? [עיינו בשו"ע חו"מ סימן ע"ה סי"ד].
- האם דין משאיל"מ הוא דין חדש ומשלם כי לא נשבע או האם הוא נובע מהגדרת חיוב שבועה?
- עיינו בבא קמא מו. תד"ה דאפילו עד "אם משנגחה ילדה או קודם". וברמב"ם הלכות שאלה ופקדון פ"ה ה"ו ובהשגת הראב"ד. כיצד הבינו הראב"ד והתוס' את דין משאיל"מ?
- בחשוד – עיינו בבא מציעא ה. תד"ה שכנגדו. האם שתי הדעות בתוספות קשורות בהבנת דין משאיל"מ? להרחבה – רשב"א ב"ב לד. ד"ה ומשלם.
- מה היחס בין עד אחד ושני עדים, לאור הדיון במשאיל"מ? (להרחבה – שבועות לב. "מתני' דלא כי האי תנא… לאו כממון דמי", וברש"י ד"ה ומ"ס לממונא ובר"י מיגאש ד"ה מתני' כפרו שניהם).ד
- מיגו – עיינו בדיון של תד"ה הוי מחויב וברשב"א ד"ה ולענין שמעתין.