הכרזה ופסולים שונים לעדות
א. הכרזה
- סנהדרין כו: "וא"ר אבהו… מי בעינן הכרזה". מה פירוש "בכולן"?
- שים לב לסדר הדורות של האמוראים בסוגייה. לפי זה ולאור הבנת הביטוי "כולן" הבהר את השתלשלות הדיון (להרחבה – סבתו עמ' 82).
- רמב"ם הל' עדות פי"א ה"ו.
- נקודות לעיון:
- מה מטרת הכרזה – לפסול או להודיע?
- היכן מכריזים?
- מה יסוד ההבדל בין גזלן דאורייתא ובין גזלן דרבנן?
ב. פסולים שונים לעדות
- כו: "סימן דב"ר… קא עבדי לן רבנן". בכל הסוגייה שים לב לשמות הדוברים ולזמנם.
- "אוכלי דבר אחר":
- רש"י ד"ה אוכלי דבר אחר; תד"ה אוכלי דבר אחר; רמב"ם עדות פי"א ה"ה.
- מהו הפירוש הפשוט שתוס' הציעו? אלו קשיים הטרידו אותם? האם מודעות לזמן המימרה תסייע לתרץ את תמיהותיהם?
- תוספתא כפשוטה גיטין עמ' 872; כתובות סה: "מאי אוכלת… לא פעלתי און".
- שים לב להבדל היסודי בין רש"י ובין הרמב"ם בביאור גדר הפסול.
- "החשוד על העריות":
- על נוסח הסוגייה ראה אצל סבתו עמ' 84.
- לביאור המונח חשוד ולביאור מח' האמוראים ראה:
- * רש"י ד"ה כשר וד"ה ארבעין בכתפיה
- * תד"ה החשוד על העריות
- * רי"ף, ה: ברב אלפס, "א"ר נחמן… כרב ששת באיסורי", ובמאור הגדול ובמלחמת השם (להרחבה – ראב"ד בכתוב שם עמ' קצד).
- * להרחבה – חידושי הר"ן ד"ה אמר רב נחמן.
- סכם:
- * מתוך פירושי הראשונים יכולת לעמוד על הקושי לבאר סוגייה זו לאור מושגי פסול מהסוגייה כז.. העמד את זמנם של הסוגיות וממילא את פרשנותם הראשונית
- * מהו הפירוש הפשוט ל"חשוד"?
- גנב ניסן וגנב תשרי – מדוע הוא כשר לעדות?
- רש"י ד"ה באריסא וד"ה ודבר שנגמרה מלאכתו (להרחבה – סבתו עמ' 85).
- רמב"ם עדות פ"י ה"ה (להרחבה – יד רמה ד"ה אמר רב נחמן).
- הנהו קבוראי – על נוסח הסוגייה ראה אצל סבתו עמ' 85-84.
ג. מידת הזדון הפוסלת
- גנב ניסן ותשרי להסבר רש"י.
- הנהו קבוראי.
- תד"ה החשוד על יצרו תוקפו ונוסחאות הגורסות 'יצרו תוקפו'.
- כד: תד"ה ואלו
- להלן כז. מח' אביי ורבא לנוסח הראב"ן (יידון שם).
- רמב"ם עדות פי"ב ה"א.
- להרחבה על רקע הנ"ל – קידושין מ: "כל שאינו… כיש אומרים", וברש"י ד"ה ופסול לעדות ובתד"ה ויש אומרים; אוצר הגאונים סנה' סימן תו; רמב"ם עדות פ"ט ה"א ופי"א הל' א'-ה'.