מראי מקומות – פתרונות נוספים לממון המוטל בספק – כל דאלים גבר ושודא דדייני
א. ההוא ארבא וזה אומר של אבותי
- בבא בתרא לד:, "ההוא ארבא… שלא ניתן להשבון" (לה:). לימדו את הגמרא עם פירוש הרשב"ם, ועימדו על טיב הפתרונות המצויים בסוגיה ועל המדיניות מתי מפעילים כל אחד מהם.
- ההוא ארבא – מהו הסבר המחלוקת והאם יש קשר בין המחלוקות בעניין תפסינן ומפקינן? ראו רשב"ם ד"ה תפסינן או לא תפסינן וד"ה רב הונא, ובתד"ה רב הונא אמר תפסינן.
- כל דאלים גבר – עיינו ברשב"ם וברא"ש לב"ב פ"ג סימן כב.
- שני שטרות היוצאים ביום אחד:
- ראו את מקרה טוביה בכתובות פה: "ההוא דאמר… שודא דדייני".
- לביאור יסוד מחלוקת רב ושמואל עיינו בסוגייה בכתובות צד. "אתמר ב' שטרות… אלא מחוורתא רב כר"מ ושמואל כרבי אלעזר".
ב. שודא דדייני
- עיינו במקומות השונים בהם המונח מופיע בבבלי:
- ב"ב לה. ובסוגיות שכבר צוינו בכתובות פה: וצד..
- קידושין עד. "נאמן דיין… בשודא דדייני".
- שבועות ל:, "רב עולא בריה… לשודא דדייני".
- ירושלמי (למי שמתקשה בלימוד הסוגיה כולה – התמקדו בנוסח ופרשנות מימרת שמואל):
- כתובות פ"י ה"ד, "מי שהיה נשוי…מחליטין". (מה' אקדמיה עמ' 1003, שו' 25-17).
- כתובות פ"י ה"ה, "מי שהיה נשוי… דבן ננס". (מה אקדמיה עמ' 1003 שו' 46 – עמ' 1004 שו' 6).
- ראשונים:
- רש"י כתובות פה: ד"ה שודא דדייני, רש"י כתובות צד. ד"ה שודא דדייני וד"ה שודא, רשב"ם ב"ב לה. ד"ה שודא דדייני,
- תד"ה ב"ב לה. שודא דדייני, ורמב"ן ד"ה ופירוש שודא דדייני.
ג. להרחבה
- ב"ב לה. תד"ה ומאי שנא (ראו רשב"ם ב"ב סג. בתוך ד"ה תנו חלק לפלוני, "אי נמי… הפרה").
- רמב"ם הלכות מכירה פ"כ הל' י-יא. דיון בהסבר פסקי הרמב"ם בשעורי אבי מו"ר לפרק השואל, עמ' 337-333.
ד. להמשך
ראשונים דנו בסינכרון התמונה המליאה של דין ממון המוטל בספק לאור צירוף הסוגיות בב"מ ובב"ב.
רשימה טרומית של מקורות יסוד:
- ב"מ ב. תד"ה ויחלוקו; ב"ב לד: תד"ה ההוא ארבא.
- ב"ב לד: רשב"ם האי אמר דידי.
- רשב"א ב"מ ב. ד"ה וזה ישבע.