מראי מקומות
א. הסוגייה
ב"ב ג. "במאי אוקימתא… והחזיק".
ב. יסוד הדין וזיקתו לאסמכתא
- רש"י ד"ה קניין דברים. האם הדין מוגבל לחליפין או לכל הקניינים?
- תשובת הרי"ף סימן יד.
- תשובת הרי"ף המופיע בתשובות הגאונים הרכבי סימן פד.
- תשובת הר"י מיגאש סימן קלה. (צירפתי את עיקרי הדברים, למטיבי לכת מומלץ לעיין בתשובות המלאות).
- רמב"ם הלכות שכנים פ"ב ה"י.
- להרחבה – יד רמה ג., סימן כו, "ואי קשיא לך הנושא… צריכא עיונא".
- עימדו על הנימוקים השונים לחיסרון בקניין דברים. שימו לב לעולה מדברי הראשונים באשר לזיקה בין אסמכתא לקניין דברים. חשבו על משמעות הנתון שקניין דברים מופיע בש"ס רק בסוגייתנו. (לרקע על אסמכתא עיינו ברמב"ם הלכות מכירה פי"א הלכות א'-ג'; שם פ"ה הי"ד).
ג. היקף הדין
- האם כל התחייבות היא בגדר קניין דברים?
- תד"ה קניין דברים
- כתובות נד: תחילת המשנה ובתד"ה אף על פי, עד "ואין זה קניין דברים בעלמא".
- קניין דברים במתנת שכיב מרע:
- רקע על מתנת שכיב מרע – רמב"ם הלכות זכיה ומתנה פ"ח הל' א'-ב'.
- גמרא ב"ב קמח: (2 שורות מלמטה), "אמר רב ששת… מתנה הן", וברמב"ן ד"ה יטול ויזכה (הר"י מיגאש הוא בקמ:).
- מה משמעות הדיון על היקף הדין? מה ניתן ללמוד משיטת הר"י מיגאש על טיב הבעיה בקניין דברים?