אין עבד עברי נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג
א. פתיחה
- עיינו ברי"ף לקידושין, ז. בדפי הרב אלפס (שורה אחרונה), "קי"ל אין… שהיובל נוהג", וראו מה הביא הרי"ף בהלכותיו מהסוגיות שלנו, ואת הנגזרת שגזר מקביעה זו.
- נעיין בקביעה זו בסדר ובשיעור מכמה זויות:
- ננתח את המימרה עצמה ונעמוד על פרשנותה.
- נברר את השאלה מתי בטל היובל ומתי בטל עבד עברי.
- בעקבות הרי"ף, נבחן את הזוית הביבליוגרפית – השפעת מימרה זו על הספרות ההלכתית העוסקת בעבד עברי.
ב. אין עבד עברי נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג
- ערכין כט. "אין עבד עברי… לא תוננו".
- עיינו קידושין סט., בסיפור על אושפזיכניה דרב שמלאי.
- מה גרם ליובל להיבטל? עיינו בגמרא ערכין לב:, בברייתא "משגלו בני ראובן".
- ביאור המימרה:
- ראו את פירוש רש"י לברייתא בערכין.
- ריטב"א קידושין סט. ד"ה ואקשינן.
- האם הקביעה ביחס לעבד עברי מתפרשת באותו אופן כמו הקביעה לגבי שאר ההלכות הנזכרות בברייתא?
- האם זה מובן מאליו שביטול היובל צריך להביא לביטול המוסדות התלויים בו? נבחן שאלה זו ביחס לשביעית – האם הוא תלוי ביובל?
- עיינו גיטין לו. "תנן התם… פרוסבול אינו משמט… והתקין פרוסבול", וברש"י ד"ה בשביעית בזמן הזה.
- ראו את סיכום הרמב"ם הלכות שמיטה ויובל פ"י הלכות ח-ט.
- מה משמעות הנתון שלא נתנו לשביעית להיעלם (שיקמו אותו מדרבנן) בעוד שלא תיקנו יובל (עבד עברי) מדרבנן? (ראו גיטין לו: תד"ה ותקון; בהמשך תראו ראשונים שחולקים).
- שו"ת משיב דבר ח"ב סימן נו, בשלב זה ראו רק את הקטע, "דכל הטעם… בהדדי". מהו יסוד דבריו?
ג. מתי בטל היובל ומתי בטל עבד עברי?
- מה עולה מהגמרא בערכין לב, ב?
- ראו את סיכומו של הרמב"ם בהלכות שמיטה ויובל פ"י הלכות א-ו (אל תיכנסו למחלוקת הרמב"ם והגאונים).
- דברי ר"ת בגיטין לו. תד"ה בזמן שאתה משמט (מקור הדברים בספר הישר חלק החידושים סימן קכג).
- חידושי הרמב"ן לגיטין "ואינו מחוור לי".
- ראו עתה את הקטע המלא במשיב דבר.
- סכמו את עיקרי שיטות הראשונים – האם נהג יובל בבית שני (האם בכלל, ואם נהג האם מדאורייתא או מדרבנן), האם נהג דין עבד עברי בבית שני.
- להרחבה:
- דיון יסודי בשיטת הרמב"ם בענין יובל בחידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם הלכות שמו"י פ"י ה"ה, פי"ב הט"ז.
- א"א אורבך, "הלכות עבדים כמקור להיסטוריה החברתית בימי הבית השני ובתקופת המשנה והתלמוד", בתוך: מעולמם של חכמים, עמ' 180-184.
ד. הזוית הביבליוגרפית
- מעיונך במקורות חז"ל על עבד עברי, האם הם נאמרים על רקע ריאלי של קיום מוסד עבד עברי או על רקע מדרש המקראות?
- בדוק באוצר הגאונים לקידושין – האם יש חומר גאוני על עבד עברי?
- עמוד על משמעות השוני בין הרי"ף ובין הרמב"ם ביחסם להלכות עבדים. אני ממליץ לעיין ברפרוף גם בפירוש המשנה לרמב"ם למשנתנו.
- ראו היכן הביא השו"ע דיני עבדים, ואילו הלכות הביא ביחס לעבד עברי.
- מה ניתן ללמוד מלימוד נושא זה על יחסם של חז"ל למוסד עבד עברי?