קידושי שטר (ה.)
א. המקור לקידושי שטר
- ספרי דברים פיסקא רסח.
- מכילתא דרבי ישמעאל משפטים – מס' דנזיקין משפטים פרשה ג.
- ירושלמי בתחילת הפרק.
- בבלי ה. "ומנין שאף בשטר… מיהא לא אשכחן":
- תד"ה סניגור
- רשב"א ד"ה יאמרו בכסף.
- ג., תד"ה ואשה בפחות מש"פ, (4 שו' מלמעלה), "ועוד קשה… ליגמר משדה" (שו' 5); שם, (סוף שו' 6), "והמקשה… דכתיב ביה קיחה".
- ט. "ת"ר בשטר כיצד… ואקח את ספר המקנה", וברשב"א ד"ה מתקיף ליה רבינא.
ב. נקודות לעיון
- שימו לב שהתופעות שאירעו לדרשות לקידושי כסף וביאה (דרשה אלטרנטיבית בבבלי והמשך פיתוח הק"ו בברייתא) לא אירעו לדרשה של קידושי שטר.
- הק"ו מכסף – מדוע התכונה של היכולת לפדות בו הקדש ומעשר שני מצביעה על עדיפות של כסף על פני שטר?
- עמדו על משמעות השקלא וטריא מדוע לא נלמד שניתן לגרש בכסף:
- מדיון הסוגיה עולה במפורש כי היתה תשתית דרשנית שיכלה לאפשר לגרש בכסף, אלא שחז"ל החליטו לא לממשה.
- מה משמעות המניעה לגרש בכסף? האם מניעה זו שופכת אור גם על קידושי כסף עצמם (קנין או קדושין)?
- האם יש זיקה בין הדיון כאן ובין הדיון שערכנו בסוגיה ט: על הפער בין שטר ובין כסף?
- סניגור יעשה קטיגור –מה פשר ההבחנה בין יציאת אמה בכסף, שם ברור שמה שמכניס מוציא, ובין אי היכולת לגרש באמצעות כסף?
- חדא מחדא לא אתיא – נסו לעמוד על משמעות השיקולים המובאים בסוגיה – שכן הנאתן מרובה, שכן קנינן מרובה, שכן ישנן בע"כ. מה המשמעות של גורמים אלו?
- להרחבה – דיון על הנ"ל במאמרו של הרב ברנדס על צורה ותוכן בקנייני קידושין, מעמ' 38 (עותק בתיקיית מאמרים ומחקרים ברשת).
- להרחבה – יש במחקר דיון על זיקה אפשרית בין שטר קידושין ובין המהר המקראי:
- א"ל אפשטיין, הכתובה בישראל, עמ' 16-4 (עותק ב-pdf, ברשת בתיקיית מאמרים ומחקרים).
- ח' אלבק, האירוסין ושטרותיהם,קובץ מדעי לזכר משה שור, עמ' 18-12 (מתמודד עם טיעוני אפשטיין בהערה 18)
- ע' שרמר, זכר ונקבה בראם, עמ' 232-228.
- נויבואר, עמ' 131-123. (יש עותק של אלבק, שרמר ונויבואר במקומי בבית המדרש).