יסוד הפטור במשנה נראה משום שקשה לכוון; בסוגיות בבלי מתגבש הסבר של 'העוסק במצווה פטור מן המצווה'. ניתן לעקוב אחרי התהליך הזה בתוך עדי נוסח של משנה, בראית רבה ורמב"ם – בשלושתם מופי עפטור מקומי מפאת הקושי לכוון שהופך בעדי נוסח מאורחים לפטור כללי של 'העוסק במצוה'.
מראי מקומות
חתן
- משנה טז.
- תוספתא ברכות א ג; ב: י
- בבלי ברכות טז. "תנו רבנן בשבתך… טרדא דמצוה", ובמקבילות בברכות יא. ובסוכה כה
- הברייתא של חתן – מה פשר הכפילות בין עוסק במצוה ובין חתן? עיינו בסוכה כה. רש"י ד"ה ובלכתך בדרך ובתד"ה ובלכתך בדרך. על גרסת התוס' עיינו בתוספתא ברכות פ"א ה"ג (ליברמן עמ' 2) (להרחבה – תוספתא כפשוטה לברכות עמ' 4).
- יסוד פטור חתן מק"ש – מה נראה יסוד הפטור במשנה? האם יש בזה להסביר את הכפילות של חתן ושל דרך?
- ג. רמב"ם קריאת שמע ד: א – ראו את נוסח הדפוס ואת נוסח כ"י הונטינגטון
מי שמתו מוטל לפניו
- משנה ברכות יז: – ראו את נוסח הדפוס ואת נוסח כ"י קויפמן. עיינו ברכות יז, ב בתד"ה פטור
- בראשית רבא נח: ו – השוו את נוסח מהדורת אלבק למהדורת וילנא.
- תוספתא ברכות ב ז
- בבלי ברכות יז: מוטל לפניו.. לא חיישינן"
- יז: רש"י ד"ה מי שמתו; תד"ה פטור ותד"ה הכי גרסינן
- תר"י י: ברב אלפס, ד"ה פטור וד"ה ועל כן נראה
- רמב"ם קריאת שמע ד: א-ג
כותבי ספרים:
- תוספתא ברכות ב: ו
- סוכה כו.
- ירושלמי ברכות פ"א ה"ב, ג' ע"ב, "תמן תנינן… כמשנה".
- שימו להשמטת הרמב"ם את דינו של רחב"ע.
- ב"י או"ח סימן ל"ח ד"ה וכותבי ספרים
- שו"ע או"ח לח, ח, ובמ"ב וביאור הלכה
- שו"ת משכנות יעקב חלק או"ח סימן נד