מראי מקומות
א. תנו לי בעלי ואשמח עמו
- בבא בתרא קמד: "מכלל דאידך משלם… ולא שמע בהא".
- עמוד על מבנה הסוגייה ועל השתלשלות הדיון.
- מהיכן שאובים המונחים "תנו לי בעלי ואשמח עמו" ו"קידושין לטיבועין ניתנו"?
- הברייתות בסוגייה:
- לברייתא המצוטטת בתחילת הסוגייה יש מקבילה בתוספתא פסחים פ"ג הי"ד. להרחבה – עיין במקורות שציין להם הר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה לפסחים עמ' 533.
- ברייתת רבי נתן ורבי יהודה מובאת רק בסוגייתנו. על מאפייניה כברייתא בבלית, ראה מבוא לנוסח המשנה עמ' 173.
- מח' רבי נתן ורבי יהודה הנשיא:
- * השווה את לשונם. האם יש הבדל ביניהם?
- * בדוק את משמעות הביטוי באמת אמרו. האם יש השלכות להבנת המושג לפרשנות היחס בין דברי רבי יהודה הנשיא ורבי נתן?
- * עמוד על טיב החסורי מיחסרא. להרחבה – על סוגי חסורי מיחסרא ראה מבוא לנוסח המשנה עמ' 670-671.
- ראה את מסקנת הסוגייה. ראו את דיון הר"י מיגאש והרמב"ן בחידושיו. (את דיון הרמב"ן תבינו בשלימותרק לאחר לימוד סוגיית סבלונות).
ב. שושבינות
- בבא בתרא קמה. "ת"ר חמשה… כבמוחזק".
- עיין במקבילה בתוספתא ב"ב פ"י הל' ז'-ט', וראו את הערות ר"ש ליברמן בתוספתא כפשוטה.
- תד"ה ואין השביעית – להרחבה – על ר' אליהו הזקן ראה בספרו של א' גרוסמן חכמי צרפת הראשונים, עמ' 84-107. ראה במיוחד את הדיון על הפיוט 'אמת יהגה חכי' בעמ' 98-102.
- קמה: "אמר רב כהנא כללא דשושביניתא… שעשית עמי".
- לסיכום דיני שושבינות ראה רמב"ם הלכות זכיה ומתנה פרק ז'.
ג. עתיר נכסין
- קמה: "תנו רבנן עתיר נכסין… כרמו לכרמים".
- על בעלי משנה – ראה מלנוה"מ עמ' 676.
- על בעלי אגדה ראה בספרו של יונה פרנקל דרכי האגדה והמדרש מעמ' 23.