פרק ח' | צו, א-ב

שיעור 13 – איבעיות רמי בר חמא: בין כתובות לבבא מציעא

מראי מקומות

א. פתיחה

חלק מהאיבעיות של רמי בר חמא עוסקות ביחסי ממון בין בעל ואשה. השאלה המרכזית שתידון בשיעור היא האם הקטגוריות והמקורות לפשיטת בעיותיו הם במסגרת דיני שומרים בלבד או האם הם שאובים מעולם המושגים הרחב של יחסי הממון שבין בני זוג הנדונים במסגרת מסכת כתובות.

ב. שאל מהאשה ונשאל בעלה

  1. צו. "שאל מהאשה… כיד רבו דמיא".
  2. ריטב"א ד"ה בעל פלוגתא. מדוע לא התחשב רמי בר חמא בשאלת מעמד קנין פירות?
  3. להרחבה (לעיין רק בגמר ההכנה) – שטמ"ק צו. ד"ה שאל מן האשה (בשם הראב"ד), וד"ה ובמה שכתב.

ג. בעל בנכסי אשתו

1. צו. שו' אחרונה, "בעי רמי בר חמא בעל… מיד הלקוחות" (מי שטרם עיין בסוגייה יכול לדלג על הקטע הבא – מ"אלא כי קא מיבעיא" עד דברי רבא).

2. האם אין מקורות בנושא זה בעולם מושגי יחסי הממון בין בני זוג?

  • צו: תד"ה אמר רבא.
  • צו: שטמ"ק ד"ה האי דקא מיבעיא ליה.

3. כיצד יש להבין את שיטתו של רבא? האם גם לדעתו יש עדיין מקום לחייב בעל מדיני שומרים?

  • תד"ה בעל בנכסי אשתו.
  • חידושי הרמב"ן ד"ה הא דמסקינן דבעל

4. רמב"ם הלכות שאלה ופקדון פ"ב הי"א. האם יש צורך לשיטת הרמב"ם ללבן את כל מעמד הבעל בנכסי אשתו או האם מדובר בקביעה הנוגעת ביסודה להלכות שומרים?

ד. תקנת אושא

1. בדוק באמצעות המחשב את המקומות בהם מופיעים הביטויים הבאים:

  • חנינא באושא התקינו
  • בעל לוקח

2. נתח את משמעות ממצאי הבדיקהה:

  • היכן תקנת אושא מופיעה בזיקה לשאלה אם בעל לוקח?
  • מתי ועל ידי אילו אמוראים מתעוררת שאלת מעמד הבעל כלוקח?
  • האם ניסוח עמדת רבא בסוגייתנו נעשה מתוך צרכי שיטתו כאן או על רקע סוגיות אחרות? ראה את תחלת דברי הרמב"ן הנ"ל.

ה. היחס בין צו ע"א וצו ע"ב

לאור הנ"ל נוכל לחדד את שאלת היחס בין הסוגיות הנ"ל:

  1. עמוד על היחס הכרונולוגי בין הסוגיות.
  2. המיוחס לריטב"א לב"מ צו. ד"ה בעל פלוגתא דר' יוחנן.
  3. רמב"ם הלכות שאלה ופקדון פ"ב הל' ו, יא. מהי דעת הרמב"ם על היחס בין הסוגיות?
  4. דיון מקיף על תקנת אושא בספרו של הרב ד"ר ידידיה כהן, תקנות חז"ל ביחוסי ממון בין בני זוג, עמ' 485 ואילך.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 36 – חזרה על פרק המפקיד

פרק ג' | לג-מג

שיעור 35 – שליחות יד צריכה חיסרון

פרק ג' | מא, א

שיעור 34 – משנת חבית

פרק ג' | מ, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *