מראי מקומות
א. מקורות יסוד
- תוספתא סנהדרין פ"א הל' 9-7 (צוקרמנדל עמ' 415).
- שים לב למח' התנאים בביאור "לא תגורו מפני איש".
- בבלי סנהדרין ו: "וריש לקיש (שים לה לחילופי הנוסח ביחס לשם האומר)… שעיניו רואות".
- ירושלמי סנהדרין פ"א ה"א, י"ח ע"ב, "אמר רבי יהודה… מאותו האיש".
- ספרי דברים פיסקא י"ז, מה' פינקלשטיין עמ' 29, שו' 10-7.
ב. לא תגורו מפני איש
- להעמדת נוסח הבבלי בסוגייתנו, עיין אצל סבתו עמ' 72-71.
- שים לב ליחס בין התלמודים ובין התוספתא. מהם החילופים העיקריים בין הבבלי ובין התוספתא.
- ממי וממה נאסר על הדיין לפחד?
- העולה מהספרי הנ"ל.
- עיין בנוסחאות השונות המובאות ע"י סבתו, ובגרסת הגאונים המובאת באוצר הגאונים לסנהדרין סימן קי"ט (עמ' נד, ובהערה 64). מי ירדוף את מי?
- להרחבה – העמק שאלה לנצ"י"ב, שאילתא נ"ח ס"ק ח' וס"ק כ"ט.
- רש"י סנהדרין ו: ד"ה ה"ג שמא יתחייב.
- רמב"ם הל' סנהדרין פכ"ב ה"א.
- האיסור לפחד מנומק בתורה – "כי המשפט לא' הוא". מה ביאורו?
- האמור בירושלמי הנ"ל, וברש"י לדברים פ"א פי"ז ד"ה כי המשפט.
- רמב"ן על התורה, דברים פ"א פי"ח, "וטעם כי המשפט… בשליחותו".
- רמב"ם בספר המצוות ל"ת רע"ו.
- להרחבה – למצווה דומה, ראה רמב"ם בספר המצוות ל"ת נ"ח (ובהשגת הרמב"ן), ובהל' מלכים פ"ז הט"ו.