משומד אוכל נבילות
א. מח' אביי ורבא
- סנהדרין כז. "מומר אוכל נבילות… רשע דחמס בעינן".
- הערות נוסח:
- בשיעור עם מנחם כ"ץ עסקנו בנוסח כתבי היד – "משומד" ובמשמעו. האם מדובר באדם שעובר עבירה באופן חד פעמי או במי שמורגל לאכול נבילות? עיין ברמב"ם הלכות עדות פ"י ה"ג. איזו מילה הוא משמיט?
- עיין בראב"ן בפסקי סנהדרין סימן ח', "ומומר לאכול נבילה… ופסול לעדות".
- רש"י ד"ה ה"ג רומז לנוסח אחר. איזה? ראה סבתו עמ' 239.
- לנוסח הרי"ף ראה ה: ברב אלפס, "מומר… כאביי" (סבתו עמ' 87.
- בעזרת המחשב חפש בספרות חז"ל את הופעת מושגי היסוד של סוגייתנו – אוכל נבילות והחלוקה בין להכעיס ובין לתיאבון.
- ניתוח המח':
- הגדר את מושגי היסוד המופיעים בהסבר הסוגייה למח'.
- לנוסח המקובל:
- * מהו יסוד הפסול של מומר לתיאבון? ראה רש"י ד"ה ה"ג.
- * משום מה פוסל אביי לתיאבון? האם ייתכן ומח' אביי ורבא אינה רק בדינו של מומר להכעיס אלא גם ביסוד הפוסל של לתיאבון? עיין ברמב"ם עדות פ"י הל' ג-ד'.
- לראב"ן המכשיר לתיאבון – מהי ההגדרה של רשע דחמס?
- סכם לכל השיטות – מה זיקת פסול רשע לחשש שמא העד ישקר?
ב. ראיות הגמרא
- כז. "מיתיבי אל תשת… דכולי שניה" (כז: המשנה).
- עמוד על מבנה הסוגייה – היחידות השונות ושמות הדוברים וזמנם.
- טיב הראיות – האם הסוגייה מביאה ראיות שבהם מופיעים המושגים בהם דנים אביי ורבא? מדוע? כיצד פער זה ניכר בדיון בסוגייה?
- מנה את הפסולים השונים המופיעים במקורות התנאיים בסוגייה. על בסיס איזה עקרון הורכבה הרשימה? על איזה עקרון נבנית הרשימה של אביי ורבא?
- שבועת שווא ועד זומם – מהו יסוד פסולם? הייתכן שנפסול חשוד על שבועת שווא גם לפי תפיסת רבא? ראה תד"ה מאי שבועות (חידושי הר"ן ד"ה רבא אמר כשר).
- הגדר לאיזה תחום משתייך מח' ר"מ ור"א – מי פסול או לאיזו עדות פסול? לאיזה תחום משתייך מח' אביי ורבא? האם ההצלבה ביניהם חלקה?
- איזו תפיסה ביחס ליסוד הפסול יש בדיון על "מקולא לחומרא" ומ"רע לשמים רע לבריות"?
- בר חמא:
- בכתבי היד הנוסח – "רב אחא בר יעקב".
- להרחבה – על נוסח אמירת ריש גלותא, ראה אצל סבתו עמ' 132.
- מה זיקת יחידה זו למח' אביי ורבא?
- פסק הלכה – האמור בסוגייה; רמב"ם עדות פ"י ה"ג ובהגהות מיימוניות שם ס"ק א'.