מראי מקומות
א. עבדים וגודרות
1. ב"ב לו. "ועבדים… משלמי".
2. מה פירוש הביטוי גודרות? האם הוא מתייחס אף לעבדים או האם יש אנלוגיה מדין גודרות לעבדים? (להרחבה – רמב"ן ד"ה הא דאמר רבי שמעון בן לקיש הגודרות).
3. רבא – האם יש חזקה לאלתר רק לעבדים או גם לגודרות?
- רשב"ם ד"ה ומשני הא דאמר ר"ל
- רמב"ם הל' טוען ונטען פ"י הל' א-ד (העיר על המחלוקת הגר"א בהגהה א').
- איזו שיטה מתיישבת טוב יותר בלשון הסוגייה?
4. הנהו עיזי – האם ניתן להוכיח מסוגייה זו ביחס למיגו דהעזה?
- רמב"ן ב"מ ג. (מצורף).
- רבנו יונה לו. ד"ה אבוה דשמואל
- רבנו יונה קכח: בתוך ד"ה ואם תאמר, "וכן הא דאמר… ולזכות בו".
ב. ניר
- לו. "לימא ניר… איכא בינייהו".
- הגדירו את השאלה היסודית אודות ניר – פרק הזמן או טיב מעשה האכילה? ראו תד"ה למעוטי מאי (להרחבה – רמב"ן ד"ה הא דאמרינן ניר לא הוי חזקה)..
- ראו את הסבר הסוגייה למחלוקת התנאים.
- מימרות רב ושמואל – מחלוקת חכמים עם ר' ישמעאל ור' עקיבא:
- מהי המחלוקת היסודית בדבר יסוד דין חג"ש? ראו רשב"ם ד"ה זו דברי רבי ישמעאל ור"ע, וד"ה מאי בינייהו וד"ה דקל נערה.
- רמב"ן בתוך ד"ה מאי בינייהו, דקל נערה איכא בינייהו, "ואיכא למידק… ואין כאן בית מיחוש" (להרחבה – רמב"ן ד"ה מאי בינייהו וכל ד"ה מאי בינייהו דקל נערה איכא בינייהו).