הגדרת שן ורגל
א. השלמת קרן
היום יום שלישי, י"ח במרחשוון, נקיים שיעור בשעה 12:00 בכדי להשלים את הדיון על הגדרת קרן. המקורות ניתנו בדף מספר 6, ולהם אני מציע להוסיף:
- עיינו בסוגיה פד: הדנה בשאלה אלו דיני נזק נדונים בבבל. הפגישו בין מושגי הסוגיה שם ובין מושג משונה בסוגיה טו:.
- עיינו בסוגיה טז: בעניין ארי שדרס וטרף ברה"ר. שימו לב לדמיון בין הדיון כאן ובין הדיון בעניין כשכשה באמתה והדיון האם רובע חייב כופר.
ב. שן ורגל
- מקורות יסוד לעיון:
- שמות כ"ב, ד (מומלץ לעיין עם פרשני התורה).
- מכילתא דר"י פרשה י"ד (מצורף מכ"י אוקספורד).
- מכילתא דרשב"י לשמות כ"ב, ד.
- ב"ק ב:, "שן ורגל היכא כתיבי… אלא תולדה דרגל כרגל" עם פירושי הראשונים – רש"י, תוספות, רשב"א. עיינו גם ברשב"א ב: על מעמד נשיכה (ראו את נוסח כ"י המבורג לסוגיה, מצורף).
- ירושלמי בבא קמא, פ"א ה"א, הדיון על המקור לשן ורגל והגדרת תולדות.
- שאלות לעיון:
- פרשנות הפסוק.
- ההמשגה התנאית לפסוק – כיצד פירשו התנאים את הפסוק, ומהו ביאור מבעה? במסגרת זו עיינו במחלוקת רב ושמואל במסגרת הסוגיה ג:-ד., ובדיון בירושלמי בתחילת המסכת..
- המעבר ממבעה לשן ורגל – עמדו על הפיצול של מבעה לשנים, על מה מתבסס הפיצול, וכיצד הפסוק מתפרש לאור הפיצול.
- בסוגית הבבלי ג. – עמדו על יחסי שן ורגל בסוגיה, ועל משמעות הצעת הגמרא לחלק בין מכליא קרנא ללא מכליא קרנא.
- המפגש (וממילא ההבחנה) בין קרן ובין שן ורגל במסגרת הדיון בתולדות – חזרו לסוגיות שלמדנו במסגרת הגדרת קרן ועיינו בהן עתה מהזוית הרחבה של הכרת שן ורגל.
- לעיון נוסף:
- שרידי אש ח"ד עמ' לט- מג (בעמודים הבאים עד עמ' סא הגר"י וינברג ממשיך בדיון רחב על פרשנות המשך הפסוק).
- אריה טוויג, "סוגית מבעה – הנוסח והדין בראי עדויות קדומות" תרביץ ל"ט (תש"ל), עמ' 231-223, (עותק סרוק של המאמר נמצא בתיקייה של שיעורי עיון, מאמרים).