מראי מקומות
א. פתיחה
כהמשך ללימוד סוגיית שטר העוסקת בסימטריה שבין קידושין לגירושין, נבחן שתי שאלות:
- מה היקף ההיקש -האם הוא מוחלט או האם ההיקש מוגבל רק לגבי דינים מסוימים?
- האם ההיקש נאמר על כל דרכי הקידושין או רק על קידושי שטר?
אני מציע שתבדקו בכוחות עצמכם בספרות חז"ל באמצעות מנוע חיפוש את ההיקש ומפו את המקורות.
ב. ההיקש בספרות חז"ל
- ט. "בעי ר' שמעון בן לקיש.. ויצאה והיתה" (ט:).
- מג: "תנן התם.. אביה ולא היא", ובהמשך במד. (7 שורות מלמטה) "ר' אסי.. ולא אשגח ביה".
- גיטין עח., המשנה השניה, "היתה עומדת.. יחלוקו"; עח: "וכן לענין קידושין.. קמ"ל"
- גיטין פב:, "בעי רבי אבא.. ויצאה והיתה".
- קידושין מא., "שליחות מנלן.. דמשוי שליח".
- כתובות מז., "ומקבל את גיטה.. להוויה".
- ירושלמי קידושין פ"ג ה"א, עמ' 1169, שו' 33-30, 'א"ר יצחק בר לעזר.. אינה מקודשת'.
ג. ראשונים:
- ה. תוס' רא"ש ד"ה מה יציאה.
- קידושין בקרקע:
- לרקע קצר עיינו בגיטין כא: במשנה.
- ה. תד"ה שכן פודין בו. (להרחבה -תוס' רא"ש ד"ה מה לכסף).
- חידושי הרשב"א ב. בתוך ד"ה בדינר, 'והאי שוה דינר.. וזה עיקר'.
- ר"ן על הרי"ף א. ברב אלפס (שורה שביעית רחבה) 'מיהו איכא מאן דאמר.. הרשב"א ז"ל'.
- להרחבה – שו"ת הרשב"א ח"א סימן ת"ר (מצורף).
- סיכום נרחב על הנ"ל בתוספתא כפשוטה לקידושין עמ' 956-958.
- אור זרוע סימן תשמה על אפשרות לפסול קידושין בלילה (מצורף).
ד. אחרונים
- על קידושין במחובר:
- עין יצחק ח"א יו"ד סימן כו (מצורף).
- קובץ שיעורים לקידושין סימנים א-ב.
- דיון רחב בדברי האו"ז בשו"ת רב פעלים חלק אה"ע סימן ו.