מראי מקומות
א. המשנה
1. בבא בתרא לח. המשנה.
2. שלש ארצות:
- חלוקה זו מוכרת מעוד משניות, ראו: משנה שביעית פ"ט מ"ב; משנה כתובות פי"ג מ"י (מצורף). להרחבה – תוכלו למצוא מקורות נוספים באדיבות חיפוש בפרוייקט השו"ת.
- מה רציונל החלוקה באותם מקורות? מה הרציונל של שיטת ת"ק במשנתנו? ראו את פירוש הרשב"ם המסכם את פרשנות הסוגייה להלן. ראו את העמדת היחס בין מחאה לחזקה.
- להרחבה – לזיהוי שלש הארצות, ראו ירושלמי שביעית מה' י' פליקס, ב', עמ' 236-237.
3. שיטת רבי יהודה:
- מהו יסוד חזקה לשיטתו? ראו רשב"ם ד"ה א"ר יהודה.
- בכמה זמן יש חזקה בפניו לשיטת רבי יהודה? ראו בבלי מא. "רב ענן… כוותייהו", והשוו לתוספתא בבא בתרא פ"ב ה"א (מצורף).
- להרחבה – עליות דרבנו יונה עמ' קעו ד"ה מתני' שלש ארצות לחזקה.
- להרחבה – על שיטת מקורות א"י בנדון, ראו תוספתא כפשוטה לב"ב עמ' 342לשו' 2-3; עמ' 350 לשו' 30.
ב. סוגיית הגמרא
1. לימדו את סוגיית הגמרא עם רשב"ם, עד "בתר דשמעה מרב נחמן סברה" (לט.). נוסח הסוגייה מכ"י המבורג מצורף.
2. במהלך הסוגייה ניתן את דעתנו לתהליכי ההמשגה וזיקתם לפרשנות הסגוייה ולהבנת השתלשלות הדיון.
3. מה ניתן להסיק ממשנתנו ביחס למחאה שלא בפניו? ראו את לבטי הסוגייה בשו' 2-8, והשוו לקושיית רבא בשו' 50-54. מה מקור הקושי בניסוח עמדת ת"ק בנדון?
4. נכסי בורח – על בסיס איזה מקור ביסס רב את שיטתו? ראו רשב"ם לח: ד"ה אין מחזיקין וד"ה וליה לא סבירא (להרחבה – תד"ה אין מחזיקין). לאור זאת, חיזרו לדיון בין רבא לרב נחמן. ראו שם רשב"ם ד"ה איתיביה רבא לרב נחמן.
5. ניסוח מונחים:
- האם המונח על מחאה שלא בפניו נוסח מתוך זיקה למשנה או מתוך זיקה למימרת רב על נכסי בורח?
- שימו לב לניסוחי הההלכה בפי רב – מה בין ניסוח מימרה על חזקה בנכסי בורח ובין ניסוח מימרה על מחאה שלא בפניו?
6. נכסי בורח וזיקתו למחאה שלא בפניו:
- שימו לב ליצירת הקישור ביניהם בפי שמואל (שו' 11 ושו' 16).
- ראו את לבטי הסוגייה באשר ליחס בין עמדות רב בנדון – 2 הלישנות. לאור העמדת הזיקה בין מימרת רב ובין המשנה (רשב"ם לעיל), נסחו את משמעות הלבטים והפתרון המוצע.
- השלב הבא בדיון הוא רב נחמן (שו' 50). שימו לב להתמקדותו במחאה שלא בפניו.
- לאור הנ"ל, הנהירו את עמדת רבא (שו' 24). מהו הרקע להפרדה שערך בין המימרות? מה פשר התרתי והעמדת רב זביד?
- להרחבה – חידושי הרמב"ן על הסוגייה.
ג. היכי דמי מחאה?
ראו את דיון הסוגייה. היזכרו בסוג אחר של מחאה בסוגיות לה: ולח., ובהסבר הרמב"ן לה: ד"ה ופירש הר' שמואל.