מראי מקומות
א. המשנה
- המשנה עח., "השוכר את החמור והבריקה… להעמיד לו חמור".
- עמדו על פירוש הביטוי "הרי שלך לפניך". השוו למשנה ב"ק פ"ט מ"ב ופ"י מ"ה. עיינו בהשלמות של הר"ח אלבק לפירושו למשנה ב"מ עמ' 426 השלמה למ"ג. (להרחבה – פרידמן, כרך הפירושים עמ' 153-155).
- עיינו בתוספתא ב"מ פ"ז הל' ז. איזה ביטוי נגרס שם במקום "הרי שלך לפניך"?
- עיינו בנוסח הברייתא כפי שהיא מצוטטת בסוגיית הבבלי עח:. השוו בין נוסח הברייתא בתוספתא ובין נוסח הברייתא בבבלי.
- היזכרו בשאלת סדר החלקים השונים במשנה. כנגד איזה חלק אחר במשנה נשנתה ההלכה שלנו? האם העמדת הבבא שלנו בהקשרה הרחב יותר במשנה, שופך עליה אור?
- מהו ההסבר לחילוק בין הבריקה ונעשית אנגריא ובין מתה או נשברה?
ב. סוגיית הגמרא
- עח: "אמר רב לא שנו… כלרכוב עליה דמי".
- מניין שאבו רב ושמואל את דבריהם? האם מהתוספתא או מסברה?
- הסבר להגבלות של רב ושמואל – תד"ה באנגריא חוזרת ותד"ה אם בדרך הליכתה.
- ירושלמי ב"מ פ"ו ה"ג, "שכר את החמור והבריקה… לצור חייב להעמיד לו חמור אחר". (השוו בין הנוסח בליידן כפי שהוא בדפוס ובין נוסח אסקוריאל במה' ירושלמי נזיקין).
- חידושי הרמב"ן לב"מ עח: ד"ה פי אנגריא חוזרת וד"ה ושמואל אמר. עמדו על נוסח הירושלמי אצל הרמב"ן.
- הרי"ן אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה, עמ' 119.
- תוספתא כפשוטה לב"מ עמ' 251-252; ביאור הר"ש ליברמן לירושלמי נזיקין עמ' 164.
- פרידמן, כרך הפירושים עמ' 158-159; 163-166.