השלמת רשימת פסולי עדות – עיון ברמב"ם הלכות עדות פ"ט
א. רשימת פסולי עדות
- עבור על הלכות עדות פ"ט. במהלך לימוד הפרק שים לב לנקודות הבאות:
- מקורותיו של הרמב"ם – מהיכן ליקט רשימה זו? היכן מופיעים הלכות אלו בספרות חז"ל? לאור זה עמוד על משמעות המהפכה של סידור הלכות במשנה תורה.
- האם יש מכנה משותף לפסולים אלו? האם תוכל ליצור קטגוריות פנימיות בתוך הרשימה של הרמב"ם?
- להרחבה – מומלץ להשוות לרשימות של גאונים. עיין באוצר הגאונים לסנהדרין סימנים תב-תו.
ב. פסול אשה לעדות
- מקור הפסול:
- שבועות ל. המשנה "שבועת העדות… בראוין להעיד", ובגמרא שעליה, "מנהני מילי… אף כאן בעדים".
- להרחבה – ספרי לדברים פיסקא קצ, "יכול אף אשה… ולא נשים" (מה' פינקלשטיין עמ' 230).
- רמב"ם הלכות עדות פ"ט ה"ב ובכסף משנה.
- אופי וטיב הפסול:
- איזו הבנה בפסול משתקפת בסוגיה הנ"ל בשבועות?
- ירושלמי פסחים פ"א ה"א, כ"ז ע"א, "הכל נאמנין על ביעור חמץ… כל שהוא כל שהוא".
- להרחבה – ביאור התומים לחו"מ סימן ל"ו ס"ק י"א.
- מקומות בהם חז"ל הכשירו עדות אשה:
- עגונה – משנה יבמות פט"ז מ"ז.
- שבויה – משנה כתובות פ"ב משניות ו', ט'.
- סוטה – משנה סוטה פ"ו מ"ב.
- עגלה ערופה – סוטה פ"ט מ"ח.
- הבנת הסטטוס שלה כעד לאור הכשרה במקרים מסוימים – תוספות רעק"א למשנה שבועות פ"ד מ"א ד"ה ולא בנשים.
- תקנות להכשיר עדות אישה
- דרכי משה לחו"מ סימן ל"ה ס"ק ג'.
- שו"ע חו"מ סימן לה סי"ד בהגהת הרמ"א.
- להרחבה – מומלץ לעיין במקורות שמביא הרמ"א – תרומת הדשן סימן שנ"ג; מהרי"ק סימן צ"ג וסימן קע"ט.
- הרב הרצוג בתחוקה לישראל, ח"א, פרק רביעי.
- סיכום אצל גרשון הולצר, "עדות אשה במשפט העברי", סיני ס"ז (תש"ל), עמ' צד-קיב.