מראי מקומות
א. הסוגייה
- סנהדרין ט: "אמר רב יוסף הביא הבעל עדים… אצל ממונו" (י.).
- לא ניכנס לעובי הקורה לעניין ממון לזה ונפשות לזה. למעונין – דיון רחב בר"ן ד"ה ממון לזה.
- עמוד על מבנה והשתלשלות הסוגייה:
- לשם השוואה – ראה את הדרך בה הביא הרמב"ם את דיני הסוגייה – הלכות עדות פי"ב ה"ב ופכ"א ה"י.
- עמוד על הזיקה בין מבנה המימרות של רבא ובין דרכי הלימוד והחשיבה של רבא.
ב. הסוגיות
לפני שניכנס לעובי הקורה בביאור סוגייתנו, מומלץ לעיין בבקיאות בסוגיות השונות:
- סנהדרין כה. "אמר רבא לוה… משים עצמו רשע".
- יבמות כה. המשנה, ובגמרא "מת הרגתיו… כרבי יהודה".
- כתובות יח: המשנה, ובגמרא שעליה עד "אין אדם משים עצמו רשע".
- בבא בתרא קלד: "אמר רב יוסף אמר רב יהודה… לא פלגינן".
- גיטין ח: "ת"ר עבד שהביא…דלאו כרות גיטא הוא".
- נקודות לעיון:
- איזו סוגיה היא הראשונית ואילו מצטטות ממנה?
- מי טבע את המושג פלגינן דיבורא?
ג. מח' רבא ורב יוסף
- רב יוסף סובר שנרבע לרצונו פסול לעדות:
- תד"ה לרצונו.
- יד רמה, בתוך ד"ה רבא אמר, "ואיכא דמקשו… כהוגן" (מומלץ לעיין בדיון שלפניו על היחס לסוגייה במכות ו.).
- רבא:
- עיין ברש"י ד"ה רבא אמר. כיצד מבין רש"י את היחס בין שני המשפטים של רבא ואת יסוד דינו? (ראה את הסבר הרשב"ם בב"ב קלד: ד"ה בתרי גופיה).
- היחס להודאת בעל דין – ראה רש"י יבמות כה: ד"ה ואין אדם משים.
- להרחבה – על הניסוח התנאי הנוגע ליכולת אדם לשום עצמו רשע ועל ההרחבה של רבא, ראה אצל א"א אורבך, ההלכה – מקורותיה והתפתחותה, עמ' 159-158.
- "פלוני בא על אשתי":
- הסבר רש"י בד"ה אצל אשתו (ובתד"ה אצל אשתו).
- רש"י בהמשך על מי אמרינן אדם קרוב אצל ממונו.
- דיון על שיטת רש"י ביד רמה ד"ה ואמר רבא פלוני בא על אשתו.
- עיין להלן כז: "מנהני מילי… בעדות אבות". מה משתמע כאן לגבי אופי פסול קרובים? האם יש בזה בכדי לסייע בפירוש שיטת רש"י?
- שיטת הראב"ד:
- חידושי הר"ן לסנהדרין י. ד"ה מהו דתימא
- להרחבה – הסבר הראב"ד מובא בחי' הרמב"ן מכות ז. (מה' מכון התלמוד עמ' מה-מז).
- ב"ב מד: "גופא אמר רבין… שלא באחריות", ובר"י מיגאש ד"ה לא ניחא, בעיקר בסופו, "אי נמי יש להשיב… עד כלל".
- תד"ה ואין אדם משים. איזו הבנה בפלגינן עולה בדברי התוס'? (להרחבה – שיטה מקובצת לכתובות יח: עמ' 188, בתוך ד"ה עוד כתב, דברי הרא"ה).
- סכם את הבנת מושג פלגינן דיבורא – הבנת רש"י, הראב"ד ותוס'.
- ראב"ן לסנהדרין סימן ד', ובראש הספר בתשובותיו סימן כ"ז.
פלגינן דיבורא (ב')
א. השלמות מדף מקורות קודם
- השלימו את העיון בשיטת הראב"ד. על המקורות שכבר ניתנו יש להוסיף את השגת הראב"ד על הרמב"ם הלכות עדות פי"ב ה"ב.
- עיין ט: בתד"ה ואין, "ותדע דאם היה כהן… באונס". האם עמדת הראב"ד מוסכמת על בעלי התוס'?
- פלגינן נאמנות:
- בשיעור עסקנו בפרשנות של פלגינן אליבא דמ"ד בב"ב שפלגינן רק בתרי גופי. כיצד יש להבין את מ"ד שגם בחד גופא פלגינן דבורא? האם זהו אותו סוג פלגינן או מושג אחר?
- עיין גיטין ח: "ת"ר עבד שהביא…דלאו כרות גיטא הוא". מה משמעות פלגינן כאן?
- חידושי הרמב"ן למכות ז., "והוי יודע… בשביל הגט" (מה' מכון התלמוד עמ' מט).
ב. פלגינן בעדים קרובים לחלק מבעלי הדין
- מקורות יסוד:
- ירושלמי מכות פ"א הט"ז, ל"א ע"ב, "כתב כל נכסיו לשני בני אדם… ופסולין לזה".
- ירושלמי גיטין פ"א ה"א, מ"ג ע"א, "כתב כל נכסיו לעבדו… ופסולים לזה".
- מכות ז. "אילעא וטוביה… אזיל מלוה".
- בראשונים יש דיון רחב סביב המקורות הנ"ל.
- סיכום מפולש ברא"ש למכות פ"א סימן יג-יד.
- למעונין לראות את דברי הראשונים במקור:
- * רז"ה במאור הגדול, ג. ברב אלפס למכות, ד"ה אילעא (בטעות נרשם מעל דברי הרז"ה 'שלטי הגבורים'), וברמב"ן במלחמת השם (את דברי הראב"ד ניתן לראות בהשגותיו לרי"ף במכות, נדפס אחרי התוספתא למכות).
- * חידושי הרמב"ן למכות ז. ד"ה אלעא וטוביה (מה' מכון התלמוד עמ' מג-נ).
- שאלות היסוד שדנו בהן:
- על מה מעידים העדים במקרה של אילעא וטוביה?
- מדוע לא נאמר פלגינן דבורא במקרה זה?
- מתוך זה – ליבון ובירור של גדרי פלגינן דבורא.
- רמב"ם הלכות עדות פי"ד ה"ז ובחידושי רבנו חיים הלוי (השווה לחידושי הרמב"ן שם במכות, עמ' מז, "ולדידי לא ניחא… בטלה").