מראי מקומות
א. הברייתות
- בסוגייה עט מובאות 4 ברייתות. הברייתא הראשונה מופיעה רק בסוגייתנו ואילו לשלוש האחרות יש מקבילה בתוספתא:
- ברייתת השוכר את הספינה ופרקה לה – תוספתא ב"מ פ"ז ה"ב.
- ברייתת השוכר את החמור לרכוב עליה – תוספתא ב"מ פ"ז ה"י
- ברייתת השוכר את החמור לרכוב עליה איש – תוספתא ב"מ פ"ז הי"א.
- שימו לב שבסוגייה הברייתות הובאו כקובץ אחיד, שעל רובן יש הערות של אמוראים. במהלך הלימוד הפרטני של כל ברייתא, שימו לב למקבילה בתוספתא ולהקשר שם.
ב. השוכר את הספינה וטבעה
- עט. "ת"ר השוכר את הספינה… חולקין".
- רוב המקורות התנאיים עוסקים בשוכר את החמור. מה שכיחות שכירות ספינות?
- חשבו על הריאליה – האם שכירות חמור דומה בתנאי החוזה לשכירת ספינה או האם יש ביניהם חילוק מהותי? (רמז – מי מנהיג את החמור או את הספינה?)
- ראו את פרשנות הגמרא – מהו העיקרון המנחה את יסוד ההלכה כאן?
- האם דברי הסוגייה כאן תואמים את האמור למעלה ביחס לשוכר את החמור?
- עיינו בתד"ה אילימא.
- האם הקביעה ביחס ל"זה" תואמת את האמור למעלה? חישבו על החילוק היסודי בריאליה שצויין לעיל.
- להרחבה – ש' פרידמן בכרך הפירושים הציע על רקע זה לחלק בין פירוש דברי רב פפא ובין פירוש דברי סתם התלמוד. עיינו שם בעמ' 185-187.
- עיינו בתד"ה אלא ובריטב"א על אתר. איזה גורם לא מוזכר בסוגייה ונדון על ידם?
ג. השוכר את הספינה ופרקה לה
- עט: "ת"ר השוכר את הספינה ופרקה… לאשלא יתירא".
- כיצד מתבארת ברייתא זו בסוגייה? מי פרק למי? למי יש תרעומת על מי?
- עיינו בתוספתא ב"מ פ"ז ה"ב. השוו בין לשון הברייתא בבבלי ובתוספתא.
- מהו הקשר ההלכה בתוספתא?
- מי פרק למי ולמי יש תרעומת על מי בתוספתא?
- שימו לב לדמיון בין לשון הברייתא בבבלי ובין לשון הסוגייה לעיל.
- ירושלמי ב"מ פ"ו ה"א, י"א ע"א, "בד"א במקום שאינו נמצא… תרעומת".
- תוספתא כפשוטה לב"מ עמ' 247 הערות לשו' 16.
- "דפרקיה לטועניה" – רש"י ותד"ה דפרקיה לטועניה (ראו את לשון הר"ח מכ"י כפי שהביאה פרידמן כרך הפירושים עמ' 191).
- השלימו את הברייתות האחרות עד סוף העמוד.