בכסף – מחלוקת בית שמאי ובית הלל
א. מקורות יסוד
- משנה קידושין פ"א מ"א, בכסף בית שמאי… האיטלקי", ובמקבילה במשנה עדויות פ"ד מ"ז ובמשנה בבא מציעא פ"ד מ"ז.
- ב. תד"ה וכמה היא פרוטה.
- בבלי קידושין יא. "בכסף ב"ש אומרים… שלא יהו בנות ישראל הפקר" (יב.). (מומלץ להתמקד בעיקר בארבעת ההסברים לשיטת ב"ש, ופחות בשקלא וטריא במימרה של רב יוסף על כסף צורי).
- משנה בכורות ח', ז.
- תוספתא כתובות י"ב, ו; תוספתא בכורות ו', יב.
- משנה יבמות י"ג, א.
- המקבילה לסוגיה – בכורות נ:.
- תוספתא בבא בתרא ה', יא-יב.
- ירושלמי קידושין פ"א ה"א, נ"ח ע"ג, תמן תנינן (מה' מנחם כ"ץ עמ' 15).
ב. שאלות לעיון
- כיצד מתבארת המילה "כסף" על ידי בית שמאי ועל ידי בית הלל?
- הבנת המערכת המוניטארית:
- חשבו על הרציונל של המבנה של מערכות מוניטאריות כיום.
- ראו את מבנה המערכת כמתואר בתוספתא ב"ב (מקבילה בקידושין יב.).
- מהו הסבר שיטת ב"ה? מדוע הם בחרו בפרוטה?
- האם יש שימוש בדינר ובפרוטה כשיעורים הלכתיים בהלכות נוספות?
- ארבעת ההסברים לב"ש:
- מפו את זמנם של האמוראים – האם יש קשרים בין הסברים שונים?
- עמדו על הרציונל של ההסברים השונים בהבנת שיטת ב"ש.
- ושוב לב"ה – היזכרו במחלוקת רש"י ותוספות ג. בהסבר הדרישה של פרוטה. השוו לנאמר על ידי האמוראים במסגרת ב"ש.
- להרחבה – רקע על מטבעות:
- ספרו של ד' שפרבר – פלשתינה הרומית – כסף ומחירים (מצוי במקומי).
- יעקב משורר, אוצר מטבעות היהודים, עמודים שיש להם נגיעה ללימוד שלנו – 34, 37-36, 53, 68-67 ובהערה 34, 73-69 (על כסף צורי), 74, 106-105, 111-110.
- צבי שטאל, אמצעי תשלום בירושלים לאורך 3000 שנה, החלק הראשון העוסק בתקופה העתיקה.
- לאור כל הנ"ל, נסו לעמוד על היחס בין פרוטה לדינר, ולאור זאת להעתמק במחלוקת ב"ש וב"ה.
- להרחבה – יש דיון רחב בסוגיה במאמרו של הרב יהודה ברנדס, קניין כסף בקידושין (בתיקיית מאמרים).