מראי מקומות
א. מקורות יסוד
- ב., המשנה "מכות… בשלשה".
- י. "מנהני מילי… בעינן וליכא" (י:).
- ירושלמי סנהדרין פ"א ה"ב, י"ח ע"ב, "רבי אבהו בעי… נפשות".
ב. רבי ישמעאל
- האם דברי רבי ישמעאל הם מגוף דברי המשנה או הוספה מברייתא?
- ראה את נוסח כ"י קויפמן למשנה.
- הר"ין אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה עמ' 963, סעיף 38.
- להרחבה – הנ"ל, מחקרים בספרות התלמוד, ב', עמ' 324 סעיף ו'.
- "אתיא רשע רשע":
- להרחבה – האם רבא חולק על גזירה שווה זו? ראה לג: תד"ה אתיא
- להרחבה – על נוסח דברי אביי ראה אצל סבתו עמ' 225.
ג. מלקות במקום מיתה עומדת
- ביאור המונח:
- רש"י ד"ה מלקות ותד"ה מלקות
- יד רמה ד"ה פיסקא משום רבי ישמעאל
- על נטייתו של רבא להשוות עונשים, ראה במרגליות הים י. אות ח'.
- רמב"ם:
- הלכות סנהדרין פ"ה ה"ד
- הלכות סנהדרין פט"ז הל' א'-ד' ובכ"מ לה"א.
- הלכות סנהדרין פי"ב ה"ב ובלחם משנה ד"ה ומ"ש וכן אם שתק.
- יישומים נוספים לכלל:
- האם יש מלקות בזמן הזה? תשובות רב נטרונאי גאון, מה' י' ברודי, סימן שעה, עמ' 558-554. השווה לרמב"ם הל' סנהדרין פט"ז ה"ב.
- מלקות בשבת – שבלי הלקט סימן ס', עמ' כד שו' אחרונה "מצאתי בשם… כלום".
ד. מלקות לעדים זוממים
- האמור בסוגיה – "רמז לעדים זוממין שלוקין". באיזה מקרה עד זומם לוקה? רש"י ד"ה רמז.
- מכות ד. המשנה, מח' ר"מ וחכמים, ובגמ' ד: "ורבנן האי… נפקא".
- רש"י ד. ד"ה שלא השם.
- חידושי הריטב"א למכות ד. ד"ה מתני' מעידין, מה' מוסד הרב קוק עמ' נד, "והמחוור יותר… הן הלוקין".
- בחזרה לסוגייתנו – "ותיפוק ליה מלא תענה" – האם הרמז מלמד שהמלקות הם משום לא תענה או האם חיוב עצמאי?
- לר"מ – ראה את דברי הריטב"א הנ"ל.
- לחכמים – ראה מכות ב. תד"ה מעידין.
- להרחבה – רשימות שיעורי מרן הגרי"ד הלוי, שבועות ונדרים ח"א, עמ' קפה (המובא בסעיף ח' בשם הגר"ח) – קפז.