מראי מקומות
א. המשנה
- מב. המשנה.
- עמוד על מיקומה של משנתנו בפרק.
- נוסח המשנה – עיין בכ"י קויפמן של המשנה, ועיין בציונים לחילופי הנוסח במסורת הש"ס על אתר. (עיין רש"י לו. ד"ה מסרן לבנו וד"ה בפניהם). עמוד על הנקודות הבאות:
- הנוסח
- האם מדובר במקרה אחד או בשני מקרים
- "בפניהם" – בפני מי?
- להרחבה – עיין ברשב"א ד"ה ה"ג ברוב הספרים
- המשנה מביאה מקרים של "לא שמר כדרך השומרים". מהי השמירה כדרך השומרים? עיין בירושלמי על אתר פ"ג הי"א (באסקוריאל עמ' 53).
- עיין בגמרא מב. "בשלמא כולהו… באסמיך" ועמוד על עצות חז"ל לניהול כספים.
ב. שמירת מעות
- מב. "אמר שמואל כספים אין להם שמירה… מסיכרא טפח".
- עיין בחידושי הרמב"ן "מצאתי בשם הר' יצחק בר' ראובן" עד סוף הד"ה. עמוד על הנקודות הבאות:
- הבנת העיקרון המנחה של שמואל
- הגדרת שמירה כדרך השומרים
- הבנת היחס בין הגדרת שמירת כספים כפי שמשמע במשנה ובין דרישת שמואל לשמור בקרקע
- עיין ברמב"ם הלכות שאלה ופיקדון פ"ד הל' ב – ה. האם הרמב"ם מסכים עם הר"י ברצלוני? כיצד הוא הבין את דינו של שמואל?
- עיין בתשובות הרמב"ם מהדורת י' בלאו, חלק ב', תשובה תו (עמ' 683). שים לב להבדל בינו ובין הרמב"ן בביאור הירושלמי ובביאור מקרה הסבתא בגמרא.
ג. גניבה באונס
- תד"ה אמר שמואל
- ב"ק נז. תד"ה כגון שטענו טענת לסטים מזויין
- רמב"ן ב"מ ד"ה כספים אין להם שמירה.
- עמוד על הנקודות הבאות:
- השאלה העקרונית האם שומר שכר חייב בגניבה באונס. מהן ההבנות השונות של חיוב שומר שכר בגניבה? במה הוא נבדל משומר חנם?
- הגדרת אונס.
- בהנחה שהוא חייב באונס מדוע בליסטים מזויין הוא פטור?