עד אחד אומר והלה שותק
א. פתיחה
אנחנו עומדים בפתחה של סוגייה מורכבת וארוכה הנמשכת מסה: עד סו: עד המשנה. מומלץ בשלב ראשון לעיין ברפרוף בסוגייה ולהתרשם מהמבנה שלה ומהנושאים שלה. כדי ללמדה ביסודיות נחלק את הסוגייה למספר יחידות, תוך מודעות לקשרים עם היחידות האחרות.
ב. עד אחד
- עיינו בפסוקים בתורה הדנים בעדות – במדבר ל"ה, ל; דברים י"ז, ו; שם י"ט, טו.
-
- באר את המונחים המופיעים בדברים י"ט, טו. תוכל להיעזר בקונקורדנציה או במחשב לעיון בהופעת המונחים בתורה.
- פירוש הראב"ע לדברים י"ט, טו.
- עיין בספרי דברים פיסקא קפח.
- עמוד על הזיקה בין התחומים הנדונים בספרי ובין פרשנות המונחים בפסוק.
- עמוד על משמעות ההלכה שעד אחד מחייב שבועה, תוך השוואה לתחומים בהם אינו נאמן.
- מהו יסוד ההבחנה בין עד אחד ובין שני עדים?
- במשנה:
- עיין באמצעות פרוייקט השו"ת במשניות הדנות בעד אחד.
- עיינו במיוחד במשנה יבמות פט"ז מ"ז; משנה כתובות פ"ב מ"ח; משנה כריתות פ"א מ"א. שימו לב להקבלה בין הספרי ובין המקרים במשנה.
ג. אביי
- קידושין סה: "אמר אביי אמר לו עד אחד… לגבי מזבח קיימי צריכא".
- עמדו על מבנה המימרות של אביי ועל יחסן למקורות התנאיים.
- להרחבה – השוו לסוגייה בכריתות יא:-יב..
- מה טיב השתיקה ויחסה לדברי העד?
- ראו את העולה מהצריכותא של הסתמא.
- סה: תד"ה אמר לו עד אחד ותד"ה ותנא תונא.
- בראשונים יש דיון רחב בנדון תוך התייחסות ליחס בין סוגייתנו ובין סוגיית גיטין נד:.
- עיין בסוגייה הנ"ל ובקידושין סה: תד"ה נטמאו טהרותיך.
- חידושי הרמב"ן לקידושין סה: ד"ה והלה שותק.