חצי שיעור
א. הסוגיה הנלמדת
- יומא עג: המשנה וסוגית הגמרא עליה עד עד: 'בריה שאני' – לימדו את הסוגיה עם רש"י
- נפתח בבירור קצר על שיעור האכילה והשתייה ביום הכיפורים ואז נלמד את הסוגיה על חצי שיעור
ב. שיעור איסור האכילה ביום כיפור
- משנה יומא פ"ח מ"א, "האוכל ככותבת… לוגמיו"; תוספתא כיפורים ד:ג
- יומא עט., "אמר רבה אמר רב יהודה כותבת… לא מיתבא דעתיה", וברש"י ד"ה קים להו.
- יומא עט: (שורה אחרונה), "תניא רבי אומר… אורחא דקרא הוא".
- יומא פ: "מתקיף לה רבי זירא… וקרא אסמכתא בעלמא".
ג. חצי שיעור
- יומא עג: "אסור ענוש כרת… שבתון שבות"; עד. תד"ה כיון דחזי; ריטב"א עד. ד"ה כיון; ר"ח עד. ד"ה חצי שיעור שו"ת הרשב"א א:תלט; שו"ת אבני מילואים יד, 'עוד אפשר… וכמ"'
- ירושלמי יומא פ"ח ה"א, "ענוש כרת… נצרכה".
- ירושלמי תרומות פ"ו ה"א, "דר' שמעון בן לקיש… בעתיד להשלים" ובפירוש הרש"ס ובביאור הגר"א. (אל תסתבכו בהבנת כל השקלא וטריא, התמקדו בנאמר על חצי שיעור ביום כיפור)
- הסבר אחר לדין הירושלמי ולשיטת הבבלי בהעמק שאלה, שאילתא קסז (=מרומי שדה יומא עג: ד"ה דאתמר חצי שיעור)
- רמב"ן בתורת האדם האם יש הקל הקל תחילה בפחות מכשיעור.
- להרחבה – מרומי שדה עד. ד"ה כיון; משנה למלך חמץ ומצה א, ז
ד. להרחבה – שלא כדרך אכילה
- שאגת אריה סימן עו, "דקיי"ל בפרק כל שעה… הא וודאי חייב".
- מצורפים קטעים מתשובת כתב סופר או"ח סימן קי"א.
- סיכום של דיוני האחרונים באנציקלופדיה תלמודית כרך כב, יום הכפורים [טור תכ]
ה. להרחבה – הנאת מיעיים או הנאת גרון
- שו"ת חתם סופר חלק או"ח סימן קכז.
- אור שמח הלכות שביתת עשור פרק ב הלכה ד.