מראי מקומות
סוגית הפתיחה של המסכת נמשכת עד ג. ויש בה שתי חטיבות – חטיבת פרשנות המשנה וחטיבת "לימא מתניתין דלא…". אנחנו נתחיל בלימוד ראשוני של החטיבה הראשונה:
- ב. "למה לי למתנא…בעל כורחיה", למדו גמרא עם רש"י.
- רבנאי:
א) ספרי דברים פיסקא רכב
ב) ב"ק קיג:, "דאמר רב חמא בר גוריא… דאתא לידיה משמע". - קניין על ידי ראיה:
א) ב. רש"י ד"ה בעלמא דקתני מצאתיה.
ב) תד"ה בראיה בעלמא קנה ותד"ה דבראיה בעלמא.
ג) רמב"ן ד"ה הוי אמינא בראיה
ד) ריטב"א ד"ה הוא אמינא.
ה) תוס' רי"ד ד"ה דבראיה בעלמא. - תד"ה והא זה וזה – מה משמעות ההערה שלהם? מה נראה לך הפרשנות הפשוטה של המשנה? (להרחבה – תפארת ישראל, בועז ס"ק א' ההערה בשם ר' מנשה איליער).
- הצריכותא בין מציאה ובין מו"מ:
א) מה משמע מכאן באשר לנסיבות בהן יחלוקו בשבועה?
ב) ב. רש"י ד"ה במקח וממכר.
ג) ב: תד"ה אי תנא מציאה.
ד) ב. ריטב"א ד"ה רישא במציאה. - "וליחזי זוזי ממאן נקיט" – שורות אלו זכו לדיון ענף בראשונים המסתעף למחלוקת בדין עד המסייע לפטור משבועה. בלי נדר, נעסוק בנושא בנפרד, ובשלב זה נסתפק בעיון ראשוני:
א) רש"י ד"ה ולחזי וד"ה לא צריכא.
ב) תד"ה ולחזי.
ג) רי"ף, א. ברב אלפס, "למה לי למיתנא… כשאר עדיות דעלמא" (סוף א:).
ד) מאה שערים לבעל העיטור (צ. בפי הרב אלפס, נדפס אחרי המרדכי), ס"ק יב.
תקציר השיעור
עיון ראשוני משווה בין משנה בבא מציעא פרק א' ומקבילתה בתוספתא
סוגיית הפתיחה – האם יחלוקו מדין מוחזקות; מדין 'גזורו' (ברקע משפט שלמה); כלי בידי הדיין במצב ספק