סוגית הבבלי על המקור לפרישת כהן גדול
א. ספיחי דף 1
- מקראות – השלימו את התמונה של הזיקה בין שבעת ימי המילואים והיום השמיני ובין יום הכיפורים, כפי שהיא עולה מתוך ההשוואה בין הפרשיות.
- עיינו בפרשיות טהרת המצורע בויקרא יד, ובחנו את התבניות המשותפות לטהרת המצורע ולמודל של שבעה/יום שמיני, וחשבו על המשמעות הדבר.
- מקורות תנאיים – בנסוף למקורות בדף 1, לעיין גם במשנה פרה ג, ט.
ב. לימוד בקיאות של סוגית הבבלי
- למדו בבקיאות את סוגית הבבלי ב- ו, א ('ספק נדה').
- שימו לב לתוכן הסוגיה, נתחו את המבנה שלה.
- האם ניתן לעמוד מתוך עריכת הסוגיה איזה הסבר מודגש יותר על ידי העורך?
ג. פרה ויום כיפור
נבקש להתמקד תחילה בדיון ב-ג, ב (אני מציע שאת העיון במח' ר"י ור"ל נעשה בשני הבא יחד עם לימוד הסוגיה המקבילה בירושלמי).
- תנן התם – עמדו על טיב הקשר בין פרה ובין יום כיפור:
- השוו בין ויקרא טז ובין במדבר יט – האם יש מטבעות לשון משותפות? השוואה בפרטים ההלכתיים? בדקו בתורה באילו קרבנות מזים את הדם שבע פעמים.
- משנה פרה ג, א, ט.
- רמב"ן ויקרא טז, ח.
- עברו היטב על ה'גיהוץ' של הסוגיה לכל לוח החגים שלנו ב'חיפוש' אחרי אלטרנטיבה של הסוגיה למועמד אלטרנטיבי ל'לכפר' – מה התובנות שניתן לדלות מסוגיה זו על לוח החגים?
ג. ראשונים מומלצים
- תוספות שמומלץ ללמוד:
- ב. תד"ה ומאי שנא
- ג. תד"ה אלא למ"ד שני אילים (שני דיבורי המתחיל)
- ג: תד"ה לאפוקי עצרת; תד"ה דרביה; תד"ה זה בנה אב.
- ד. תד"ה נכנסו מים תחת דם; תד"ה הזאה בסיני; (תד"ה תניא כוותיה).
- ו. תד"ה מביתו למה פירש.
- ריטב"א:
- ב. ד"ה ומתקינין לו כהן אחר
- ג. ד"ה דנין פר אחד
- ג: ד"ה אי מה מלואים; ד"ה מתני' ר' יהודה
- ד. ד"ה גרסת הספרים
- ו. ד"ה מביתו למה פורש
- מאירי:
- ב. ד"ה ומתקינין לו כהן אחר
- ד. ד"ה עד שלא נשרפה