מראי מקומות
א. הסוגייה
- לימדו את הגמרא כט. "אמר רב הונא… קלא אית ליה", עם פירוש הרשב"ם.
- עמדו על מבנה הסוגייה:
- היחס בין יחידת רב הונא ובין הדיון על בתים.
- בתוך יחידת בתים – 2 יחידות דיון אמוראיות.
- היחס בין מר זוטרא ובין יחידת הבתים.
- מיקום מודה רב הונא בחנותא בסוף הסוגייה – ראו כט: סוף תד"ה ומודה רב הונא.
ב. רב הונא
- מה חידש רב הונא? מה סוברים החולקים עליו? אילו הבנות יסוד יש בהבנת היחס בין יחידות חג"ש?
- רשב"ם ד"ה שאכלן רצופות.
- עיטור, אות מ' מחאה, "ואמינא מילתא… הוי חזקה" (מצורף).
- האם מדובר בחידוש שחידש רב הונא או בדיוק מהמשנה?
- כח. תד"ה שהן י"ח חדש
- חידושי הרמב"ן כח. ד"ה שהם שמונה עשר חדש.
- אתרא דמובר באגי – האם שנת הבור עולה למניין ג"ש?
- רשב"ם ד"ה באתרא דמוברי באגי
- רמב"ם טוען ונטען פי"ב ה"ד ובהגהות מיימוניות אות ד' בשם הראב"ן.
ג. תנן חזקת הבתים
- ליחידה זו יש כמה חילופי נוסח ופרשנויות של ראשונים המפרשות את הסוגייה באופנים שונים לחלוטין. הצעתי היא ללמוד את הסוגייה עם הראשונים הבאים – רשב"ם, תד"ה אמר מר זוטרא, רמב"ם טוען ונטען פי"ב הל' א-ד.
- נקודות לעיון:
- היחס בין יחידה זו ובין רב הונא – ראו רמב"ן ד"ה והא דאקשינן.
- כלפי איזה מקור מוסבים דברי מר זוטרא? (להרחבה – תוס' רי"ד ד"ה אמר מר זוטרא).
- מר זוטרא – האם בטענת ברי או בטענת שמא? האם הצורך ביום ולילה הוא מצד הגדרת מעשה חזקה או מצד הלכות עדות?
- ומודי מר זוטרא – מר זוטרא או רבא?
- מיהו הרוכל – המחזיק או המערער?
- חנותא דמחוזא – האם בג"ש או בו"ש? ראו מח' רשב"ם ורמב"ם.
- נקודה יסודית שביחס אליה נחלקים הראשונים – מהי רציפות מעשה החזקה הנדרשת בבתים? הגדירו היטב את ייחדו בית והפרובלמטיות של החזקה בו לעומת שדות.
ד. בית רובע
- כט: "אמר רבא אכלה כולה… משטחא בה פירי".
- רמב"ם הלכות מכירה פ"א הט"ו ובהשגת הראב"ד; הלכות זכיה ומתנה פ"ב הל' א-ב ובהשגת הראב"ד.
- ב"ב נז, "אמר עולא… לא קנה" (שו' אחרונה). אילו הבנות שונות יש לראשונים בפרשנות סוגייה זו?
- האם יש למחלוקת זו קשר לשאלה אודות הזיקה בין חג"ש ובין חזקת קניין?