מראי מקומות
א. טוען ונטען אצל מוני המצוות
- עיינו במניין המצות של בעל הלכות גדולות, פרשיות המסורות לציבור, פרשה ג.
- עיינו בניסוחים השונים של המצווה בכתבי הרמב"ם:
- ספר המצוות מ"ע רמו
- מניין המצוות מ"ע רמו
- ההקדמה להלכות טוען ונטען
- הלכות טוען ונטען פ"א הלכות א-ג.
- השוו בין הניסוחים השונים של הרמב"ם.
ב. עירוב פרשיות
ניתן את הדעת להבנת הבאת דיני טוען ונטען במסגרת דיני שומרים.
- עיינו בלשון הפרשה ושימו לב למעבר מ"כי יתן איש אל רעהו כסף או כלים לשמר" ל"על כל דבר פשע".
- עיינו בבא קמא קו:, "ואמר ר' חייא… היינו שומר חנם", עם פירוש רש"י. ראו גם את פירוש רש"י לסנהדרין ב: ד"ה אי קסבר עירוב פרשיות (מומלץ לעיין בגמרא סנהדרין ב:). (התרכזו בהבנת עירוב פרשיות, דברי רבה יילמדו בהמשך).
- ראו את ביקורת התוספות על פירוש רש"י, ואת שיטת הריב"א.
- מה פשר שיטת רש"י? מדוע התורה ערבבה את פרשיותיה ולא כתבה אותן באופן מסודר? תנו את הדעת לשאלה גם במסגרת שיטת הריב"א. תנו את הדעת לסגנון הפרשה.
ג. "כי הוא זה"
- עיינו מכילתא דר"י, מסכתא דנזיקין, פרשה טו, "אשר יאמר… ממין הטענה".
- עיינו בפירושי רש"י ורמב"ן לפסוק זה.
- עמדו על ההבדל ביניהם בהבנת היחס בין מדרש חכמים ובין יישוב המקראות.
- האם ההבחנה בין כופר בכל ובין מודה במקצת נוצרה ממדרש הכתובים או הוסמכה למדרש הכתובים?
- להרחבה – לאלו שכבר עסקו בלימוד משניות הפרק ובהשוואה בין נוסח הדפוס ובין נוסח כתבי היד הא"י – מהו נושא החטיבה הראשונה בפרק שבועת הדיינין?
ג. מפני מה אמרה תורה – עיון ראשוני
- עיינו שוב בפירוש רש"י לב"ק קז. למימרת רבה. ראו פירוש רש"י לב"מ ג. ד"ה מפני מה.
- עיינו בחידושי הרמב"ן לשבועות מב:.
- סכמו את הקריאות השונות לדברי רבה:
- מהי השאלה שלו?
- מהו יסוד ההבחנה בין כופר בכל ובין מודה במקצת?
- לשיטות הראשונים השונות בדין כופר בכל בפקדון – מה מחייב שבועה? מהי נקודת המחלוקת היסודית בין רש"י ובין הריב"א והרמב"ן?
- שבועת היסת – עיינו שוב בדברי הרמב"ם בהלכות טוען ונטען. מהו יסוד ההבחנה בין שבועת היסת ובין שבועת הדיינין? מה חסר בסיטואציה של היסת שיש בכל המקרים בהם יש שבועת הדיינין?
- תנו את הדעת גם לאופייה של שבועה. האם יש לזה תרומה להגדרת הסיטואציה בה דיינים יחייבו שבועה בבית דין?
- עיינו בפתיחת רב האי גאון למשפטי שבועות.