פרק ז' | עב, א – ב

שיעור 22 -עוברת על דת משה ויהודים

א. רקע ועיון קצר ב'מדיר את אשתו'

  • השוו למשנה נדרים יא:א-ב.
  • עיינו בפסקי הרמב"ם – מה משמעות הפיצול בין פרקים שונים?

ב. עוברת על דת משה ויהודים

  • משנה כתובות ז:ו; תוספתא כתובות ז:ה
  • בבלי כתובות עב – סוגיית הגמרא על המשנה – ממליץ ללמוד את הסוגייה עם הריטב"א
  • סוטה כה. 'איבעיא להו עוברת על דת… ניחה ליה'
  • גיטין פט., 'אמר רבא… ברור'
  • ירושלמי כתובות ז:ו
  • רמב"ם אישות כד:י-יד; [יג:א-ב, יא]
  • רא"ש כתובות ז:ט; משנה למלך סוטה ב:א; מרומי שדה סוטה כה,א [היכל יצחק אבן העזר א:ט:ד]

ג. מקורות נוספים:

  • משנה גיטין ט:י
  • משנה סוטה א:ב; תוספתא סוטה ה:ט [להרחבה- מקבילה בגיטין צ. ]

תקציר השיעור

  • מבנה פרק המדיר: חטיבה ראשונה עוסקת במדיר את אשתו ויוצאת בכתובה; חטיבה שניה באלו שיוצאות ללא כתובה; היות וחלק מהדוגמאות זה נדר ומומין, יש חטיבה על מומין ונדרים; חטיבה אחרונה עוסקת בכפייה לגרש.
  • חטיבה ראשונה: תמונת מראה לפרשת נדרים בבמדבר לא; הנחת הפרשה היא שנדר עינוי נפש פוגע בזוגיות. באות משניות הפרק כאן ויוצרות משוואה שקובעת שגם הבעל לא יכול להדיר את אשתו מאותם דברים.
  • הדרת אשה ממאכלם ובידוד שלה ממשפחתה וממעגל חברתי היא התנהגות אלימה – עסקנו בשיעור בסימנים של אלימות במשפחה
  • עוברת על דת משה – מדובר בהכשלה שהיא מכשילה אותו, זוגיות בנויה על אמון
  • עוברת על דת יהודים – התנהגות שהיא פריצות, היא לא מחייבת ג טכי אין הוכחה שזינתה; ריטב"א ואחרונים כותבים שהיא גורמת לחשד שתזנה בעתיד, זה מסביר למה יכול לגרש ללא כתובה

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 25 -הכל מעלין לארץ ישראל

פרק י"ג | קי, ב

שיעור 24 -קביעת מקום מגורים

פרק י"ג | קי, א-ב

שיעור 23 -כיסוי ראש לנשים

פרק ז' | עב, א – ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *