מראי מקומות
א. משניות פרק המפקיד
- מיקום הפרק במסכת – דיני שומרים במסכת מפוזרים בין פרקנו ובין פרק השואל. מדוע הופרדו הפרקים ומדוע מוקם פרק המפקיד כפרק שלישי?
- דיון המאירי בהקדמתו למסכת בבית הבחירה על מבנה המסכת.
- המבוא של ר"ח אלבק עמ' 59.
- המשנה הראשונה:
- מדוע פותחת המשנה את דיני שומרים בדין צדדי?
- מדוע יש אריכות וכפל לשון במשנה זו? עיין בהשלמות של ר"ח אלבק לב"מ עמ' 421 ד"ה למי משלם.
- להרחבה (מומלץ לותיקי השיעור לעיין בזה; לחדשים אני ממליץ לדחות את העיון בדברי הנשקה לשלב מאוחר יותר) – דוד הנשקה טיפל ביסודיות בפרשנות התנאים לפרשיות שומרים ובפרשנות משנה זו. עיקרי הדברים הנוגעים למשנתנו הם בספרו משנה ראשונה בתלמודם של תנאים אחרונים, עמ' 5-28.
ב. סוגיית הבבלי
- לג: "למה ליה למתני… דקיימא באגם".
- דיון הגמרא לג: בכפילות הלשון בהמה וכלים – איזו הבנה בזכיית השומר בכפל מופיעה בדיון? דייק היטב – את מה המפקיד מקנה לשומר?
- "מתקיף לה רמי בר חמא":
- את מי הוא מתקיף? עיין רש"י ד"ה מתקיף לה ובריטב"א ד"ה מתקיף לה רמי.
- בהו"א רב"ח – את מה הקנה המפקיד לשומר ואיך (כלומר כיצד התבצע מעשה הקניין)?
- מדוע הקנאה זו מכונה על ידו דבר שלא בא לעולם?
- מה עולה מהסבר הסתמא להתקפת רב"ח "מי יימר וכו'"? את מה הקנה השומר וכיצד? עיין היטב ברש"י ד"ה מי יימר דמיגנבא.
- עיין לג: תד"ה כגון פירות דקל. עמוד היטב על הבנתם את רב"ח בהו"א ובמסקנה ועל השיקולים שהנחו אותם בשינוי ההסבר.
- עיין במיוחס לריטב"א ד"ה גמרא מתקיף לה רמי בר חמא.
- תירוץ רבא:
- מה מקנה המפקיד לשומר לדעת רבא? לאור הסבריך לעיל בהבנת רב"ח, עמוד על מה נשתנה בין ההו"א ובין המסקנה.
- על בסיס מה נאמרת סברת רבא?
- * רש"י ד"ה נעשה כאומר לו
- * אור זרוע על ב"מ פ"ג סימן קד.
- * רשב"א לד: בתוך ד"ה שלם לבנים, "וכן נ"ל עיקר דהא מפקיד… לבי דינא".
- עיין ברמב"ם הלכות שאלה ופקדון פ"ח ה"א. כיצד הבין הרמב"ם את הו"א ומסקנת הסוגיה? עיין במ"מ על אתר. (להרחבה – חידושי רבנו חיים הלוי הלכות מכירה פכ"ב ה"ג ד"ה ונראה דדברינו).
- להרחבה – שמא יהודה פרידמן, "ראש פרק המפקיד", שנתון המשפט העברי, ה', עמ' 209 – 218.
ג. מכילתא דרשב"י
מכילתא דרשב"י לשמות כב, ו (מה' אפשטיין-מלמד עמ' 200 שו' 3 – 6), "אם ימצא הגנב… וד' וה' לשני".
ד. ירושלמי
- ירושלמי ב"מ פ"ג ה"א, "המפקיד… לשם הכפל מהלך".
- עמוד על השוני בין המכילתא ובין הירושלמי. עמוד על הקושי בהצעת הירושלמי (להרחבה – ביאור ר"ש ליברמן במה' אסקוריאל עמ' 140).
- עמוד על ההבנה היסודית של המכילתא והירושלמי בהסבר זכיית השומר בכפל.
- האם מתעוררת בעיית רב"ח?
- מהי ההבנה היסודית בשאלה מי זוכה בכפל? הגדר מחדש – האם הכפל הולך לבעל הבהמה?