נושא מרכזי שהטריד את הראשונים הוא הסבר ההבדל בין מלוה לבין הנאת מלוה:
- רש"י ד"ה לא צריכא דארווח לה זמן.
- שיטת ר"ת בתד"ה דארווח (עמדו על עצם שיטתו בהבנת החילוק בלי להסתבך בדיני ריבית).
- פירוש הר"ח (נדפס בסוף אוצר הגאונים).
- רי"ף (ב: ברב אלפס) "אמר אביי… מלוה להוצאה ניתנה" (האם הרי"ף כרש"י? לכשתעיינו בשאר הראשונים, שימו לב איך הם הבינו את הרי"ף).
- הסבר הר"י מיגאש בפירוש רבנו חננאל בן שמואל (נמצא בקובץ קדמונים במקומי).
- רמב"ם וראב"ד בהלכות אישות פ"ה הל' י"ג-כ.
- רשב"א ד"ה אמר אביי.
- תוס' רי"ד ד"ה לא צריכא.