א. מקורות יסוד
- קידושין ז., "אמר רבא… וקרקעך בחזקה תיקו" (ז: 8 שורות מלמטה).
- גיטין מג., "איבעיא להו מי שחציו… מאורסת מיוחדת" (2 שורות מהסוף).
- רשב"א קידושין ז. ד"ה הכי קאמר אי בעינא למנסב.
- רקע לשאלת מר זוטרא על התפשטות קידושין:
- תמורה יא:, "תנו רבנן האו' רגלה… לרבות את כולה".
- מומלץ לעיין בהמשך הסוגיה בתמורה ולראות את מעורבותו של רבא בדיון.
- ז. תד"ה ונפשטו קידושי בכולה.
- נדרים ו: תד"ה יש יד לקידושין עד 'כמו הקדש'.
- רמב"ם הלכות אישות פ"ד הל' ט"ז-י"ז ובהשגת הראב"ד ובמגיד משנה.
- מקורות נוספים על קידושין לחצאין:
- קידושין נ"ט: דיון הגמרא במעכשיו ולאחר ל' יום – מחלוקת רב, שמואל ורבי יוחנן.
- גיטין פב: "בעי רבי אבא בקידושין היאך…. למיסרה אראובן".
- רשב"א ז. בסוף ד"ה הכי קאמר.
- ס. תד"ה אפילו מאה.
ב. נקודות לעיון
- שימו לב למבנה הסוגיה – מימרת רבא, קושיית אביי, דברי מר זוטרא, איבעיות רבא (כמה?).
- מימרת רבא והאיבעיא שלו:
- שימו לב לסדר הדורות של האמוראים בסוגיה בגיטין.
- בפי אילו אמוראים קדומים מוסכמת ההלכה שלא ניתן לקדש חצי אשה?
- לאור הנ"ל – עמדו על מבנה דברי רבא בסוגייתנו – איזה חלק מהמימרה שלו נתחדש על ידו ואיזה חלק מובא מאמוראים שקדמו לו?
- לאור הנ"ל – הסבירו את שאלת אביי בסוגיתנו. איזה חלק של מימרת רבא נבדקת על ידו?
- איזה חלק של המימרה נבחנת על ידי מר זוטרא? (ז: תד"ה חצייך בפרוטה וחצייך בפרוטה – לאור מודעות למבנה הסוגיה נסו לתרץ את קושייתם).
- העמידו את איבעיית רבא סמוך למימרה שלו, וראו את הזיקה ביניהם.
- עמדו על משמעות הדיון בסוגיה כאן על מיקום קידושין מול עולם הקניינים ומול עולם הקדושה.
- התפשטות קדושה וקידושין:
- בדקו את הרקע הטקסטואלי בלשון הפסוקים למחלוקת התנאים.
- עמדו על הרציונל של התפשטות קדושה.
- מה משמעות הדיון על התפשטות קידושין?
- איבעיות רבא:
- עמדו על ההדרגתיות באיבעיות השונות בז:.
- היות ומסתבר שרבא לא עוסק בהיבטים מעשיים, מתעוררות השאלה הבאה – מהו יסוד האיבעיות שלו? הרי לא מסתבר שהוא בודק את האומדנא. איזו שאלה מרכזית הוא מעמיד למבחן?
- פסקי הרמב"ם – שימו לב לשינוי סדר המקרים ולפסקו. מעבר למודעות לכללי הפסיקה שהנחו אותו, מהו הסבר עצם השיטה של הרמב"ם?