בראשונים יש 4 הסברים:
- רש"י פסחים נד: – בבבל אין עצירת גשמים ולכן לא מתענים בה על גשמים, ואף לא על צרות אחרות. רמב"ן שאל מה עם ארצות אחרות ומה עם תענית על צרה. דומה ששהסבר הוא שבבל הוא אב לכל הארצות שבחו"ל, ועצירת גשמים היא הבסיס לתענית על צרות אחרות.
- רמב"ם מתענים על תענית גשמים רק בא"י; על צרות אחרות הן הא"י והן בחו"ל ועל עצירת גשמים בחו"ל אין תענית ציבור. ההסבר הוא שתענית גשמים בארץ הינה תענית על ניתוק הקשר מהקב"ה, מה שאין כן בחו"ל ומה שאין כן בשאר צרות שעליהן מתענין להסרת הצרה.
- ראב"ד – בבבל אין להם כוח להתענות.
- רמב"ן – בבבל אין בי"ד סמוך ולכן אין ציבור. על רקע זה דנו אחרונים האם יש תעניות גשמים אף בא"י כאשר אין סמוכים.