מראי מקומות
- ב"מ לד. "פשיטא אמר איני משלם… מאי תיקו".
- עמוד היטב על צדדי הספק של הגמ'. האם הספק הוא מה כוונתו או האם ניתן לחזור מהתחייבות?
- עיין ב"מ צו. בבעיות של רמי בר חמא. האם אתה מבחין בזיקה בין הבעיות בשתי הסוגיות?
- סוגיות נוספות:
- בבא בתרא קכז: "שלח ליה ר' אבא לרב יוסף בר חמא האומר לחבירו עבדי גנבת… כדברי חכמים".
- סנהדרין כד. המשנה "נאמן עלי אבא", ובגמרא כד: "איבעיא להו לאחר גמר דין… לאחר קניין כלום.
- שיטת ר"ת:
- ב"מ לד: תד"ה וחזר ואמר
- להרחבה:
- * דברי ר"ת במקור בספר הישר, חלק החידושים, מהדורת שלזינגר סימן תרס.
- * ב"ב קכח. תד"ה הכי גרסינן
- * סנהדרין כד: תד"ה שלח
- חידושי הרמב"ן לב"מ לד. ד"ה אלא אמר הריני משלם. עמוד על ההבדל המיתודולוגי בין ר"ת ובין הרמב"ן בגישתם לשאלת הנוסח בגמרא בב"ב.
- האם שני הפירושים בתוס' נובעים רק משיקולי דיאלקטיקה או האם יש שיקולי פשט בתוך הסוגייה עצמה לכאן או לכאן?
מכירת קנסות
- במידה ותספיקו לסיים את העיון במקורות לעיל, אני מפנה למקורות נוספים בעניין מכירת קנסות.
- סוגייתנו.
- גיטין מ"ב: "איבעיא להו עבד שמכרו רבו לקנס… ומוכה שחין".
- ב"מ לג: תד"ה כגון.
- רמב"ם הלכות שאלה ופיקדון פ"ח ה"ה; הלכות מכירה פכ"ג ה"ג.
- חידושי רבנו חיים הלוי הלכות מכירה פכ"ג ה"ג. עמוד היטב על האופי הכפול של שלושים של עבד המביא לשני הכיוונים בהם דן הגר"ח.