מראי מקומות
א. אין בה דין חלוקה במשנה ובתוספתא
- משנה בבא בתרא פ"א מ"ו:
- עיינו בנוסח המשנה בדפוסים ובכ"י קויפמן (מצורף; לעותק סרוק לחצו כאן)
- ריטב"א יג: ד"ה ת"ש כל שאילו.
- עמדו על דין המשנה ועל הזיקה בינה ובין משנה א' מבחינה תכנית ולשונית.
- תוספתא בבא מציעא פרק יא הלכות ט-י. עמדו על דיני התוספתא ועל היחס בינה ובין המשנה.
- רקע מקראי אפשרי – חשבו על משפט שלמה, אשמח להצעות נוספות לקישורים נוספים למקרא.
ב. סוגית הגמרא
- בבא בתרא יג., סוגית גוד או אגוד. מצורף נוסח הסוגיה על פי כתב יד המבורג 165, היעזרו בו לעמוד על מבנה הסוגיה, ושימו לב לנוסח ויחסה לנוסח הדפוס.
- הערת נוסח – ראו את נוסח בעל העיטור בת"ש האחרון (מצורף).
- ראשונים על הסוגיה:
- יג. תד"ה אית דינא ותד"ה בכור ופשוט.
- רי"ף ור"י מיגאש.
- רבנו יונה, בתוך ד"ה עלה בידינו, "וזה הדין אינו… בשדה".
- רמב"ן ד"ה רב יהודה אמר וד"ה וגוד או אגוד.
- רשב"א ד"ה והא דקאמרינן.
- רמב"ם הלכות שכנים פ"א הל' א-ג.
- שיטה מקובצת יג. ד"ה ש"מ לית דינא, בשם גליון תוספות.
- ראשונים מחוץ לסוגיה:
- שו"ת הרא"ש כלל צח סימנים ג, ז.
- שו"ת הרשב"א ח"א סימן תתקנו, ח"ב סימן קמא.
- ריטב"א לקידושין מב. ד"ה מדקאמרינן
- הצעה לנקודות לתשומת לב במהלך לימוד הסוגיה:
- מה עולה מפשט דברי התנאים ואיזו שיטה מחודשת ועל מה היא מסתמכת.
- לאיזה כיוון נוטות ראיות הגמרא ומה מגמת הסוגיה.
- סיכום גדרי דין גוד או אגוד – באילו תנאים נאמר ומה הסבר גדרי הדין.
- להרחבה – מבוא לנוסח המשנה עמ' 963-962 (הועלה לקבוצה); תוספתא כפשוטה לבבא מציעא עמ' 311-309.