קידושין מדין ערב, עבד כנעני, שניהם, איבעיית רבא
א. מקורות יסוד
- ו: "אמר רבא תן מנה לפלוני… אימא לא צריכא".
- רקע לעבד כנעני:
- כב:, המשנה
- כג., "וקונה את עצמו בכסף… קבלת אחרים גרמה לו".
- רש"י ור"ח (מובא באוצר הגאונים) על הסוגיה.
- רמב"ם הלכות אישות פ"ה הלכות כא-כב.
- רשב"א על הסוגיה.
- רא"ש סימן ו'.
- ע"ז סג: "והאמר רבא האומר לחבירו… לא מיתסר".
ב. מקורות נוספים להעמקה
- מקורות להבנת ערב:
- ב"ב קע"ג: "א"ר הונא מנין לערב דמשתעבד… גמר ומשתעבד נפשיה".
- רמב"ם הלכות מכירה פי"א הט"ו.
- ראב"ד בפירושו לתורת כהנים פרשת בהר, פרשה ה' אות ב', "ויש עוד ענין אחר… יוציא מן הגוי" (במהדורת וייס ק"ט ע"ב 2 שורות מלמטה עד ק"ט ע"ג 10 שורות מלמעלה").
- על היחס לסוגיה ה: בדין נתנה היא ואמר הוא:
- ה: תד"ה הא נתן
- רמב"ן ה: ד"ה הא נתן הוא (עד "נמצא שנתן הוא ואמר הוא").
- להרחבה – אחרונים:
- מחנה אפרים הלכות ערב סימן א'.
- שימוש בדין עבד כנעני – קצות החושן סימן קצ"ה ס"ק ט'.
- דיון בשיטת הרמב"ם בחידושי מרן רי"ז הלוי במכתבים בסוף הספר, עמ' פ"ב במכתב מתמוז תרצ"ח.
- להרחבה – מחלוקת רש"י ותד"ה אם כן אם אדם בן חורין הוקש לקרקע.
- עיינו ברמב"ם הלכות מכירה פי"ג הל' י"ד-ט"ו.
- לסקירה בנושא עיינו בשו"ע חו"מ סימן צ"ה בש"ך בס"ק י"ח.
ג. מאמרים
- מאיר ליכטנשטיין, "קידושין באדם חשוב", משלב כ"ז, עמ' 27-31.
- שמא יהודה פרידמן "הנאה וקנינים בתלמוד", דיני ישראל ג' (תשל"ב), עמ' 115-145.
- חיים סולובייציק "ערב בריבית", ציון ל"ז (תשל"ב), עמ' 1-21.
- א' וייס, "הערות למסכת קידושין", בתוך: הערות לסוגיות הש"ס הבבלי והירושלמי, עמ' 221.