ביטול שליחות בפסקי הרמב"ם
א. הסוגייה
- קידושין נט. "לא בא אחר וקידשה… "מתורת גט לא בטליה".
- עיין בירושלמי תרומות פ"ג ה"ד, מב ע"א, "ולית הדא פליגא… בדרום".
- להרחבה – מומלץ לעיין אף במקומות הבאים:
- ירושלמי גיטין פ"ד ה"א, מה ע"ג, "השולח גט… בעריות".
- ירושלמי גיטין פ"ד ה"ב, מה ע"ג, "בראשונה היה עושה… שכחו מרובה".
- ירושלמי קידושין פ"ד ה"ט, סו ע"א, "וכן האשה… חומרא הוא בעריות".
- פסק ההלכה:
- עיין בפסיקה בשלהי הסוגייה.
- להרחבה – הלכות גדולות, הלכות קידושין, מה' הילדסהימר, ירושלים, ב', עמ' 197; הלכות הרי"ף לקידושין, כד. ברב אלפס, "לא בא אחר… אפילו בקמייתא".
ב. פסקי הרמב"ם
- עיין ברמב"ם הלכות אישות פ"ז ה"י; הלכות אישות פ"ט ה"כ; הלכות גירושין פ"ו הט"ז. האם פסיקת הרמב"ם עולה בקנה אחד עם הפסיקה בסוגייה?
- רמב"ם הלכות תרומות פ"ד ה"ט ובהשגת הראב"ד ובכסף משנה (דברי הר"י קורקוס נדפסו במה' ש' פרנקל).
- פירוש המשנה לרמב"ם תרומות פ"ג מ"ד.
- מהו פסק הרמב"ם כאן? האם הדברים עולים בקנה אחד עם פסקיו במשנה תורה?
- מהי המתודולוגיה של הרמב"ם בשימוש בבבלי ובירושלמי? (להרחבה – י' זוסמן, מחקרי תלמוד ב', עמ' 280).
- מהו ההסבר לחילוק בין ביטול שליחות לתרומה ובין ביטול שליחות לגו"ק?
- שליחות בתרומה:
- חידושי הרמב"ן על מסכת גיטין סו ע"א ד"ה הא דתנן מי שהיה מושלך לבור.
- נדרים לו: "איבעיא להו התורם משלו… למיעבדיה", ובחידושי הרשב"א ד"ה הא דאיבעיא.
- הגדר – מה מבדיל בין תרומה ובין גו"ק לעניין שליחות?
- להרחבה – אחרונים:
- מרחשת סימן נא.
- אור שמח הלכות תרומות פ"ד ה"ט.
- תורת זרעים עמ' צז-צח.
- מעדני ארץ הלכות תרומות פ"ד ה"ט.
- שים לב להבדל ביניהם בדגשים ובשאלות איתן הם מתמודדים.