להקלטה של השיעור לחץ כאן
מראי מקומות
א. היכי משבעינן ליה – הסוגיה לח:
- לח: "היכי משבעינן ליה… לכתחלה בתפלין".
- מה משמעות לימוד תבנית שבועת הדיינים משבועת העבד לאברהם?
- לימדו את הסוגיה עם פירוש רש"י. האם המימרות השונות בסוגיה מתבארות כפשוטן?
- שימו לב לסדר הדורות של האמוראים בסוגיה. נסו ללמוד את המימרות לפי הסדר הכרונולוגי ועמדו על פרשנותן במסגרת זו, ואחר מכן לימדו את הסוגיה כפי שהעורך ארגן את הסוגיה, וראו כיצד המימרות מתפרשות בצורה זו.
- מהי הטעות בדבר משנה שרבא התייחס אליו?
- ראו רש"י ד"ה דאשבע בד' א' השמים.
- רי"ף בתחילת הפרק.
- ראו את פירוש רב האי גאון במשפטי שבועות (מצורף), ובשערי שבועות שער ג'.
- באיזה רובד של הסוגיה נזכר לראשונה נקיטת חפץ? לאילו רבדים קדומים יותר יוחסה עמדה זו?
- עיינו היטב בלשון ההלכתא – האם הלשון תקינה ומנוסחת כ"הלכתא" במקומות אחרים? האם הדין של נקיטת חפץ ידוע לסוגיה ממימרת רבא או שהיא מפרשת את רבא לאור הלכה שכבר ידוע לה על הצורך בנקיטת חפץ?
- על הגדרת ת"ח – ראו משפטי שבועות חלק ב' (מצורף).
- להרחבה:
- תוספתא סוטה פ"ז ה"ד.
- השוו לתחילת המשנה השניה לה. ובגמרא שעליה, "משביעני עליכם… אני בשבועה".
ב. נקיטת חפץ
- לאור הנ"ל עמדו על טיבה של נקיטת חפץ בתורת הגאונים.
- עיינו ברמב"ם הלכות שבועות פי"א הלכות ח, יא-יב.
- עיינו בחידושי הרמב"ן והריטב"א לסוגיה.
- מה טיב נקיטת חפץ לראשונים אלו? איזה חפץ יש לנקוט והאם צריך לאחוז בו ביד?
- להרחבה – סיכום בשו"ע חו"מ סימן פז.