תענו את נפשותיכם
א. ספרא
- פתיחה – עיינו באמצעות הקונקודנציה בשורש ענ"ה בתנ"ך ונסו לעמוד על משמעותו במקראות.
- למדו את הדרשות בספרא (להרחבה – מומלץ לעיין גם בדרשות על איסור מלאכה)
- הערה כללית – תנו את הדעת לשלב ההו"א בדרשות הספרא – האם היתה הו"א ריאלית ששלבים אלו יתקיימו בפני עצמם?
- שימו לב לשלבי הטיעון השונים ולמבנה של השלבים השונים של הדרשה. עמדו על הסבר הדרשה, מה משמעות הנתון של קיום "במקום אחר".
- הביטוי 'אב בית נפש' מופיע בעוד מקום בספרא ביחס לטומאת אוכל נבילה (מצורף). נסו לעמוד על משמעות המונח.
- מקבילות של הברייתא בתלמודים – בבלי יומא עד, ב וירושלמי יומא ח א
- איזה פסוק נדרש בברייתא בבבלי? ראו את דברי היראים המצורפים, ובתוספות רא"ש ד"ה ת"ל
- למדו את התוספות שהבבלי מוסיף לברייתא, ועמדו על הקשיים שהבבלי ראה בברייתא.
ב. עינוי בסוגיות הבבלי – בשאיפה כבר ליום שני
- יומא עד. "וכל היכא דתני ענוש כרת… שבתון שבות".
- יומא עד: "ת"ר תענו… מענוי בידי אדם" (כבר נלמד).
- יומא עו. "הני חמשה ענויין כנגד מי… שתיה בכלל אכילה היא" (תד"ה ובעשור).
- יומא עו: "רחיצה וסיכה מנא לן דאיקרי עינוי… וסוך לא סכתי".
- יומא עז. "ואי בעית אימא רחיצה… ואינה חוששת" (עז:)
- יומא עח. "תני יהודה בר גרוגרות… סחיטה"
- ביצה יז: המשנה, ובגמרא 'דכולי עלמא… ברשות הרבים; שם, "רבא אמר מפני שנראה… נמי שרי".
- ירושלמי יומא פ"ח ה"א, "ולמה ששה דברים… ואחד מוסף".