התקדשי במנה ונתן לה דינר
א. מקורות יסוד
- תוספתא קידושין פ"ב סוף הלכה ח' ותחילת הלכה ט'.
- ח. "אמר רבי אלעזר התקדשי לי במנה… על ידי הדחק".
- עיינו במשנה ס. ובתחילת הסוגיה שם, וראו את הדמיון למימרת ר"א והסבר הסוגיה.
- ירושלמי קידושין פ"ב ה"א, עמ' 1163 שו' 42 עד עמ' 1164 שו' 4.
- מז. "אמר רב המקדש במלוה… לא כסיפא ליה מילתא למיתבעיה".
ב. שאלות לעיון
- ראו את הסבר הגמרא למימרת ר"א:
- מהי הפרשנות שהסוגיה מעניקה למעשהו של המקדש? האם ניתן לפרש את מעשהו באופנים אחרים?
- האם הבחירה בפרשנות זו נשענת על אומדנא שכך מסתבר לפרש את מעשהו או האם היא נשענת על הנחה מהותית? חשבו על שאלה זו לכשתעיינו בסוגית הירושלמי (להלן).
- הברייתא:
- מה עולה מנוסח הברייתא בתוספתא – האם שני חלקיה עוסקים במנה זו או האם ניתן להבחין בה בין הרישא והסיפא?
- ראו את הפירושים השונים בסוגיה לברייתא וליחסה למימרת ר"א.
- מה הדין במנה זו חסר דינר? עיינו ברש"י ד"ה במנה זו, וברשב"א ד"ה השתא במנה סתם.
- מהו היחס בין הסברו של רב אשי ובין ההבחנה בין מנה סתם למנה זו?
- עיינו ברשב"א ד"ה רב אשי אמר.
- להרחבה – תוספתא כפשוטה לקידושין עמ' 936 הערה 18.
- שימו לב לנוסח הברייתא בירושלמי.
- מהו היחס בין דברי ר"א והברייתא בסוגית הירושלמי?
- מה בין מימרת ר"א בבבלי ובין מימרתו בירושלמי?
- ראו את שיטת ר"י. שימו לב לזיקה בין לשון הברייתא ובין לשונו של ר"י.
- חזר בו ר"י – כיצד הירושלמי פירש את שיטת ר"י?
- מה משמעות קבלת שיטת ר"א ועל איזה רקע?
- סכמו את היחס בין התוספתא והירושלמי והבבלי:
- מהי הקריאה הפשוטה בברייתא?
- באיזה מהתלמודים מתקיימת קריאה זו גם בסוף הסוגיה?
- כיצד כל תלמוד מציג ומפרש את דברי ר"א?