ת"ר כיצד בכסף
א. הברייתא בתוספתא
- תוספתא קידושין פ"א הל' א-ג. באיזה מדרכי הקידושין מצוינת אמירה?
- אמירה בשאר דרכי הקידושין:
- ב. רש"י ד"ה בכסף ובשטר. השוו לרש"י על הרי"ף, א. ברב אלפס ד"ה שטר.
- רמב"ם הל' אישות פ"ג הל', א, ג, ה.
- תוס' רי"ד ו. ד"ה וכן בגירושין.
ב. הברייתא והדיון עליה
- ה: "ת"ר כיצד בכסף… וחיישינן מדרבנן".
- המקור לדין שהבעל לוקח:
- ב:, "דתניא ר"ש אומר מפני… על אבידתו". (רשב"א שם ד"ה מפני מה, ריטב"א ד"ה רבי שמעון).
- ד: הצריכותא של הגמרא, ושם בתד"ה כתב רחמנא.
- ט., "ת"ר בשטר… בבעל תלה רחמנא", וברשב"א ד"ה מתקיף לה רבינא, עד "ואקיש כולהו קניות להדדי".
- יסוד הספק סביב בנתן הוא ואמרה היא:
- רש"י ד"ה נתן הוא וד"ה ואמרה היא (רשב"א ד"ה הא נתן הוא).
- תוס' רי"ד ד"ה ואי בעית אימא
- רשב"א בד"ה אבל נתן 'וא"ת נתן הוא… סמיך ויהיב'.
- ריטב"א ד"ה ואיבעית אימא.
- נתנה היא ואמר הוא:
- תד"ה הא נתן.
- רמב"ן ד"ה הא נתן הוא.
- ריטב"א ד"ה ואיבעית אימא, עד "אשה לאיש".
ג. מימרת שמואל
- קידושין ה:, "אמר שמואל בקידושין… שישלח את עצמו" (ו.).
- תנו את הדעת לדמיון בין החלק הראשון של דברי שמואל ובין לשון הברייתא "ת"ר כיצד בכסף".
- מה משמעות הדמיון בין דברי שמואל ובין לשון הברייתא? האם יש בזה בכדי ללמד מה רצה שמואל לחדש?
- רש"י ד"ה הרי את מקודשת. הנוסח שאליו הוא מתנגד מתועד בכ"י וטיקן 111 (מצורף). לעיון בצילום של כ"י וטיקן
- מהו הרקע להשמטת ה"לי" על ידי שמואל? שימו לב לתקבולת שערך שמואל בין גירושין ובין קידושין.
- בדין ידים וזיקתו לקידושין, ומה נלמד מזה על תפקיד האמירה בקידושין, נעסוק בלי נדר בהמשך.
- להרחבה – קונטרסי שיעורים, שיעור ראשון סעיף ב'.