מראי מקומות
א. פתיחה
בלימוד הבוקר נעבור ללמוד את ראיות הגמרא בסוגית הילך. ראיות הגמרא יחדדו את הבנתנו את הגדרת ויסוד דין הילך, וגם יקחו אותנו למרחבים למדניים נוספים ומגוונים. נסו לעמוד מתוך דיון הגמרא האם ניתן לעמוד על עמדתה בעניין דין הילך.
ב. סלעים דינרין
- ד., "מיתיבי סלעים דינרין… כפירת שעבוד קרקעות", לימדו את הגמרא עם רש"י.
- תוספות:
- ד. תד"ה וש"מ דהילך פטור; ד: תד"ה לעולם ותד"ה לעולם.
- ד: תוס' רא"ש ד"ה לא לעולם.
- רמב"ם טוען ונטען פ"ד הל' ד-ה.
- רמב"ן על הסוגיה (מצורף).
- רשב"א ד"ה וכתב הרמב"ן.
- נקודות לעיון:
- מהי הגדת שטר שכתוב בו סלעים דינרין? עקבו אחרי הסבר רש"י במהלך הסוגיה ובדיון הראשונים האם יש שבועת היסת.
- מהו יסוד הפטור של משיב אבידה לדעת ר"ע – שימו לב להסבר רש"י והרמב"ם לעומת הסבר התוספות (כבר דנו בזה במסגרת לימוד סוגית משיב אבידה במסגרת רבי חייא קמייתא). שימו לב להיגד ביחס למיגו שעולה בתד"ה לעולם (הראשון) ולהערת הרא"ש על כך.
- מדוע שטר הינו הילך?
- שימו לב להסבר רש"י (עסקנו בשיעור אתמול בהסבר דבריו באור זרוע ובהסבר העיטור).
- תנו את הדעת לפרשנות דברי הרמב"ם טו"נ ד: ד-ה.
- ראו את הנפקא מינה שמציין הרשב"א בין רש"י והרמב"ם ביחס לשטר של כתב ידו (שאין בו שעבוד).