פרק א' | ה, ב – ו, א

שיעור 38 – ידיים בקידושין ובנדרים

ידים בקידושין ובנדרים

א. רקע

לפני התחלת הלימוד, מומלץ להבהיר את מושגי היסוד כינויי נדרים וידות נדרים:

  1. נדרים פ"א מ"א, עד "שאיני טועם לך", ובפירוש הרע"ב.
  2. ריטב"א קידושין ה: ד"ה אמר שמואל

ב. עמדת שמואל על ידים

  1. הסוגיות:
    • קידושין ה:, "אמר שמואל בקידושין… שישלח את עצמו" (ו.).
    • נזיר ב. המשנה; שם, ב: "האומר אהא… דילמא אהא בתענית קאמר", ובתד"ה ה"ג (מצורף תיעוד של עדי הנוסח בנזיר).
    • נדרים:
      • ב., המשנה.
      • נדרים ד:, "אמר שמואל בכולן עד שיאמר שאני אוכל לך שאני טועם לך", ובגמרא ה. (7 שורות מלמטה), "אלא הכי איתמר… ש"מ בעינן ידים מוכיחות".
      • להרחבה – שימו לב לה: שורה שניה, לשתי הנוסחאות האם גורסים את המלה "אין". תוכלו לעיין בחילופי הנוסח בדקדוקי סופרים השלם לנדרים, מה' מכון התלמוד הישראלי.
  1. היחס בין הסוגיות:
    • קידושין ה: תד"ה הכא
    • ריטב"א קידושין ה: "והאי… והרי זה נכון"
    • תוס' רי"ד לקידושין ה: ד"ה הכא במאי עסקינן.

ג. ידות נדרים

  1. נדרים ב. המשנה, ובגמרא ב: "פתח בכינויין… וידות נדרים כנדרים", ובהמשך ג. "וידות היכא כתיב… ידות נדרים כנדרים" (יש סוגיה דומה בתחלת מסכת נזיר).
  2. נדרים ה: "איתמר ידים שאין מוכיחות… מי שמעת להו" (ו.).
  3. נדרים ו: "בעי רב פפא יש יד לקידושין… אמר ליה לאביי", ובתד"ה יש יד.
  4. עיינו ברפרוף גם בשאר האיבעיות של רב פפא. האם זה מקרי שרב פפא הוא בעל האיבעיות?
  5. הגדירו היטב את הבעיה בידים. האם הבנת הבעיה משתנה עם ניסוח המושג כמושג עצמאי? האם יש קשר בין ניסוח המושג ידים ובין שייכותו הבלעדית לעולם של הפלאה?
  6. האם יש חפיפה מוחלטת בין ידים בקידושין ובין ידים בהפלאה? עיין בחידושי הרמב"ן לקידושין ה:, בתוך ד"ה ואיכא, "ובודאי בנדרים… בין בקידושין".
  7. לעיון ולהרחבה:
    • מבוא לנוסח המשנה עמ' 642.
    • ברכת שמואל לקידושין סימן א'.
    • חידושי רבנו חיים הלוי הלכות אישות פ"ו ה"ד, בתוך ד"ה והנראה פשוט, "דהנה נראה…".
    • רשימות שיעורי סבי מו"ר הגרי"ד זצ"ל לשבועות ולנדרים, עמ' קלו.

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 55 – נישואין אזרחיים # 2

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 54 – נישואין אזרחיים # 1

פרק א' | נושאים שונים

שיעור 53 – היכן צריך עדות לקיום הדבר?

פרק א' | נושאים שונים

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *