מראי מקומות
א. כי תבוא בכרם רעך
1. עיינו בדברים כ"ג, כה-כו.
2. מהו, לדעתכם, הפשט של פרשיות אלו? מהם השיקולים הפרשניים שהנחו אתכם?
3. פרשנות חז"ל:
- ספרי דברים פיסקא רסו-רסז.
- בבלי ב"מ פז: "כדתניא כי תבא… הכתוב מדבר".
- בבלי ב"מ צב. "דאמר רב מצאתי… ואכלו ליה".
- ירושלמי מעשרות פ"ב ה"ו, נ' ע"א,"כתיב כי תבוא… הנפת מגל"; שם ה"ז, "כתיב כי תבוא… בתאנים".
- תרגום אונקלוס לדברים כ"ג, כה-כו.
4. עיינו בפרשני המקרא – רש"י וראב"ע.
5. רמב"ם הלכות שכירות פי"ב ה"א.
ב. המשנה
- ב"מ פז. המשנה.
- שימו לב לפרשנות הביטוי "גמר מלאכה" המופיע פעמים במשנה. עיינו היטב ברש"י ובתד"ה במחובר בשעת גמר מלאכה.
- עיינו ברמב"ם הלכות שכירות פי"ב ה"א. שימו לב לניסוח החדש של ההלכה ע"י הרמב"ם.
- עיינו בדף הטיוטה של הלכה זו בכתב ידו של הרמב"ם שנמצאה בגניזה (הדפים יצולמו ויעמדו לרשותכם). נסו לשחזר את השלבים השונים של ניסוח הלכה זו בידי הרמב"ם.
- עיינו בסוגייה הראשונה.
- מהו הדילמה עמה מתמודדת הסוגייה?
- מהו הדרך בה היא מתמודדת עמו? האם יש מקבילה תנאית לדרשות אלו?