א. יחידת לימוד לימים ראשון ושני
כז. "ובתעניות בשל זכרים… כי קתני אשארא"
ב. שווה היובל לראש השנה – תוספת מקורות
- כז. "שוה היובל לר"ה.. כי קתני אשארא", ובתד"ה כמאן
דלא ר' אליעזר - כט. "ת"ר הכל חייבין… קמ"ל". ראו את נוסח הקמ"ל במקבילה בערכין ג: ובכתבי היד של מסכת ראש השנה (בקובץ המלווה מובא הסינופסיס אתר הכי גרסינן)
- ל. 2 הברייתות – "תקיעת ראש השנה ויובל… איש וביתו" ; "מתיב רב ששת… חייב לתקוע" (להרחבה – מומלץ לראות את דיון הגמרא בהמשך בפרשנות הברייתא; דיון רחב בנוסח של הברייתא הראשונה במאמר של ד' הנשקה על שופר בר"ה בשבת הערה 28).
- סכמו לעצמכם מה עומק ההשוואה בין ר"ה ויובל; מה משמעותה – מהי נקודת ההשקה; מציע לחבר זאת לתחילת הלימוד שלנו על טיבו של ראש השנה – האם הוא חג של חודש שביעי או חג שמציין את תחילת השנה
ג. תקיעת שופר בתעניות – 'אבל בגבולין: מקום שיש חצוצרות – אין שופר'
- כז. "ובתעניות… בעלמא לא"; תענית יד. "במאי מתריעין… בעננו" (להרחבה – המשך הסוגיה)
- ירושלמי ראש השנה ג, ד עד "בגבולין".
- רש"י ד"ה מקום שיש חצוצרות.
- רמב"ם תעניות א: ד; פירוש המשנה ראש השנה ב:ג
- בעל המאור, ו. ברב אלפס, ד"ה ואני תמה; רמב"ן במלחמת השם שם.
- רמב"ן תענית יד ד"ה והא דאמרינן; דרשה לראש השנה ד"ה הרי ששנינו
- שיעורים לזכר אבא מרי א, עמ' ריח-ריט
שאלה למחשבה – האם העיון בנושא תקיעות ביובל ובתעניות שופך אור על תקיעת שופר בראש השנה?