פרק א' | יד, ב – טז, א

שיעור 4 – שכיר שכיר

שכיר שכיר (הסוגיה יד:-טז.)

א. המשנה

  1. עיינו במשנה יד: .
  2. שימו לשוני בין הנושא המרכזי של משנתנו ובין נושאי הדיון במדרשי ההלכה.
  3. להרחבה – אני ממליץ להתרשם באמצעות פרויקט השו"ת מהופעת עבד עברי במשנה ובתוספתא – באיזה היקף והקשר.
  4. שימו לב להעדר קנין חזקה ממשנתנו:
    • עיינו בתוספתא כתובות פ"ב ה"א (מצורף; הברייתא מובאת בבבלי קידושין כז.).
    • יש דיון על כך בגמרא טז..
    • עיינו ברמב"ן ג. ד"ה למעוטי חליפין.
  5. "הנרצע נקנה ברציעה" – מה משמע מכאן באשר לאופיה של הרציעה?

ב. עבד עברי נקנה בכסף

  1. לימדו את הגמרא יד: "עבד עברי נקנה בכסף… וילמד עליון מתחתון".
  2. עיינו בירושלמי פ"א ה"ב, "כתיב כי ימכר… ובשטר" (ממליץ להשתמש בקובץ של ירושלמי עבדים ממהדורת מנחם כ"ץ).
  3. האם יש במדרשי ההלכה דיון על מקור לדרכי הקנין של עבד עברי?
  4. כמה קטגוריות של עבדים מצויים בסוגיית הבבלי?
  5. עמדו על משמעות השלבים השונים בבבלי – האם הדיון הוא טכני ביסודו או האם הוא משקף דיון יסודי על מעמד עבד עברי באמצעות הדיון על כסף?

ג. שכיר שכיר

  1. לימדו את הסוגיה כולה עד טז..
  2. הערות כלליות על הסוגיה:
    • הגדירו לעצמכם את הנושא המרכזי של הסוגיה.
    • בעוד שהבבלי משוכנע בקיום דרשת שכיר שכיר ודן מי לא דן אותו, לא מצאנו את הדרשה אלא בספרא בהקשר מצומצם יותר. מה פשר נתון זה?
    • האם שכיר שכיר בכל החטיבות בסוגיה הן מעור אחד?
  3. במהלך הסוגיה, התוספות העירו על כך שיש פער בין חלקים שונים של הסוגיה באשר לדרשות:
    • יד: תד"ה מוכר עצמו.
    • טו: תד"ה אמאי קאמר

ד. חטיבה ראשונה – ברייתת ת"ק ור"א

  1. האם יש ביטוי לשיטת ת"ק במדרשי ההלכה?
  2. הסוגיה מציעה שאף על ת"ק דרשת שכיר שכיר מקובלת, אלא שיש להם מיעוטים עצמאיים ללימוד כל הדינים. מה משמעות אמירה זו?
  3. חפשו את הדרשות המופיעות בסוגיה בשו"ט של "ואידך". איזה מהדרשות מופיעות רק בפי אביי ואיזה מהן ניתן למצוא בספרות התנאים?
  4. כבר עיינו במאמרו של הרב אלחנן סמט המנתח את הסוגיה. לעמדה שונה לחלוטין, ראו אצל א"א אורבך במאמרו על הלכות עבדים, מעולמם של חכמים, עמ' 183.

ה. חטיבה שנייה – ראב"י

  1. מהו נושא הדיון של ראב"י?
  2. השוו את הברייתות בספרא לברייתות בבבלי:
    • שימו לב לשוני בטרמינולוגיה בין הבבלי והספרא. מה פשרו?
    • האם פרשנות הברייתא בספרא דומה לפרשנותו בבבלי?
    • להרחבה – הראב"ד דן בנוסח הברייתות בפרשנותו לספרא פרשת בהר פרק ב' סעיף ה (מה' וייס ק"ז ע"א).
    • שימו לב למצע אפשרי לחלוקה בין סוגי העבדים כפי שעולה בשו"ט של חטיבה זו.

ו. חטיבה שלישית – רבי

  1. שימו לב להקשר השונה לחלוטין של שכיר שכיר בחטיבה זו.
  2. עמדו על הרציונל של שיטת רבי.
  3. ברייתת ריה"ג ור"ע:
    • ראו את דיון הסוגיה ואת הסבריה לשטות התנאים.
    • עיינו בפירוש הראב"ד לתורת כהנים פרשת בהר פרק ט, (ק"י ע"א במהדורת וייס).

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 12 – אין עבד נוהג אלא בזמן שהיובל נוהג [שיעור כללי]

פרק א' | יד-כב

שיעור 11 – ייעוד

פרק א' | יט, א-ב

שיעור 10 – נרצע

פרק א' | כא, ב – כב, ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *