ישראל הנמכר לגוי
א. ישראל הנמכר לגוי – טו:
- עיינו בפרשת ישראל הנמכר לגוי בויקרא כ"ה, מז-נה. עמדו על השוני בין פרטי הדינים המצוינים לגביו לעומת פרטי הדין של ישראל הנמכר לישראל. מהו הרקע לשוני?
- "ואם לא יגאל באלה ויצא בשנת היובל" – בקריאה ראשונית של הפסוק, ממי הוא יוצא ביובל?
- על רקע הנ"ל – עיינו בדרשת רבי המובאת בסוגיה.
- האם הקריאה שלו קרובה לקריאה הראשונית שלכם?
- מהו הסבר שיטתו – שאינו יוצא בשש אך שיוצא ביובל?
- "מאן תנא דפליג עליה דרבי":
- על מה נשענת ההנחה שהם חולקים על רבי? ראו רש"י ד"ה דפליגי וד"ה ר' יוסי הגלילי.
- ראו בהמשך הסוגיה – "א"ר חייא בר אבא… ובין לאחריו".
- יוצא, שלדעת הסוגיה, יש שתי מחלוקות בין רבי וריה"ג ור"ע. האם יש קשר מהותי בין המחלוקות או שהקישור טכני בלבד?
- מח' ריה"ג ור"ע:
- מה פשר מעורבות קרובים בגאולה? מה בינו ובין גאולה על ידי שאר אדם?
- דרשתו של איזו תנא 'חלקה' יותר?
- מהו הרציונל של השיטות השונות? ראו את האמור בסוגיה.
- ראו את פירוש הראב"ד לספרא, בהר, פרק ט', א', ק"י ע"א במה' וייס.
- עיינו במקבילות לסוגייתנו בספרות א"י:
- בספרא – שימו לב להעדר דרשת רבי, ולדמיון בין רצף הברייתות בספרא ורצף הברייתות והדיון בבבלי (אני מצרף הערה על כך מאיתי, אורי ורונן).
- עיינו בירושלמי קידושין פ"א ה"ב, במהדורת הישיבה, שו' 83-99 (מומלץ לעיין משו' 70).
- שימו לב:
- לזיקה בין הספרא והירושלמי.
- להופעת רבי בירושלמי, אם כי רבי אחר.
- להופעת "דברי חכמים" בירושלמי בדומה להופעתו בבבלי.
- על המונח 'דברי חכמים' ראו רי"ן אפשטיין, מחקרים בספרות התלמוד, ב', עמ' 318-319.